Brainify i fem år

I dag er det fem år siden jeg signerte stiftelsespapirene til det som skulle bli mitt og elleve andres levebrød.

Kristoffer, Johannes, Gunnar og Sasha

Det er to ting som jeg elsker mest med å drive Brainify:

  1. Å få skape en arbeidsplass der folk får den friheten og det ansvaret jeg selv har satt pris på, da jeg selv var ansatt
  2. Å kunne få jobbe med enormt mye forskjellig i løpet av arbeidsuka. 

Folka

Noen av kollegene mine har vært med fra starten. Nesten. Da Kristoffer startet som interaksjonsdesigner var vi under ett år gammel. Og nye kollegaer i Norge og Bangladesh har kommet til jevnt og trutt. 

Nå er vi fem som jobber med UX/design, fire som jobber med innholdsproduksjon og tre (snart fire) som jobber med devops/utvikling. De sistnevnte i Bangladesh. De aller fleste av oss jobber også med markedsstrategi og digital markedsføring, som flyter inn i alle fagområdene.

Vi har sittet her og der, på ulike kontorer, ute hos kunder, på kafeer og i hotell-lobbyer og ikke minst på vårt enkle kontor på Bjørkelangen. Og siden 15. mars har vi stort sett jobbet hjemmefra. Med stort hell. 

Jeg har med meg en bra gjeng! Det merka jeg da jeg tok 14 dager helt (!) fri i høstferien i år – etter noen måneder med for intens jobbing. De 14 dagene gikk nesten litt for bra. Folk styrer skuta med full kontroll. Du vet, slik som den gjengen i klassen som under gruppearbeid ikke trengte hjelp fra læreren, men likevel fikk toppscore. 

Filosofien min som leder pleier jeg å forklare med en brygge, der jeg sparker de ansatte ut i vannet så de lærer seg å svømme. Imens tar jeg fram Mac-en og jobber. Nådeløst effektivt. 

Kundene

Siden 2015 har vi jobbet med over 150 kunder. Små og store. Alt fra Stortinget til Organdonorstiftelsen til enkeltpersonsforetaket som fikk en logo på tre timer. 

Flere kunder har virkelig forstått verdien av å anse oss som sin eksterne markedsavdeling. Det er de som er våre største kunder, og det er de som får mest igjen for investeringen sin. 

Med ekstern markedsavdeling mener jeg at de leier inn hoder (les Brains) til markeds- eller utviklingsavdelingen sin, gjerne på faste dager i uken. Dette som et alternativ til å ansette. Hos disse kundene blir vi kollegaer på alle områder. Vi deltar, engasjerer oss, tar avgjørelser og gir gjennomføringsevne.

Og i motsetning til en ansatt markedssjef eller designer, har en innleid markedssjef et tempo og evner som du sjeldent kan ansette. Det har vi bevist flere ganger. Og best av alt: markedssjefen er gratis om hen er syk, kan løpende økes eller reduseres i stillingsprosent og har 11 trumfkort i erme til enhver tid.

Man skal ikke nevne navn, når man elsker alle kundene sine. Likevel er det fristende å gi en honourable mention til trofaste og fortsatt betydelige kunder, som har vært med oss fra dag én. Takk for fem gode år Mentor Medier, Redd Barna og Juvente.

Ei hand å holde i

Med meg på signeringen 5. november 2015 var medgründer Gunnar, samt Sigbjørn Høgne og ledergruppa i Sherpa Consulting. Høgne og Sherpa var gode støttespillere og investorer, som gjorde det mulig å starte opp et selskap – selv for en safe gambler som meg. 

Signerer stiftelsespapirer
Signering av stiftelsespapirene 5. november 2015 i Sherpa Consulting sine lokaler.

Da Sherpa ble kjøpt opp av Atea for to år siden, fortsatte heldigvis Sigbjørn og markedssjefen i Sherpa, Steinar, i styret. Disse to er fortsatt med i styret, er medeiere og viktige støttespillere. 

Å ha med seg en person som Sigbjørn, i eller utenfor Sherpa, i disse årene har vært en uvurderlig grunnmur – som jeg unner alle andre gründere. Alle trenger en styreleder som kan stille spørsmål, sette krav, heve lista og heie.

Litt trass og litt ramp

Nå som vi er fem år har vi lov til å være litt trassige. Og det gleder jeg meg til.

Best 5 Year Old Kids GIFs | Gfycat

I det siste har vi takket nei til flere oppdrag, fordi det ikke passer inn i rammen av hva vi skal holde på med. Vi har også lært oss hvilke type avtaler som gir mest fornøyde kunder, samt å sørge for å ha samme type avtale med alle kunder, slik at alle behandles likt. (Support og drift, heter det ofte i IT-verden.)

Så skal vi fortsatt ha rom for litt galskap. For eksempel å ta på oss oppdrag der vi ikke får betalt før kunden har suksess. Men vi skal ikke kjøpe flere campingbiler eller bestille flere kasser med nøtter (fordi daglig leder lager intern konkurranse om å finne på gode ideer for å selge nøtter på nett, siden han eier nøtt.no). Jeg gleder meg derimot til å ta imot forslag fra mine kolleger med et åpent sinn, selv om det ikke er A4.

Takk for at du har vært med i fem år. 

Gi meg en gjerne en kommentar på hva du ønsker deg mer av fra oss – eller hvordan vi sørge for at ditt selskap er det som får en honourable mention i 10-års-blogginnlegget.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 24 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Stortinget, Posten, Aker Solutions, Antidoping Norge, Vårt Land, Redd Barna og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..