Hva er TikTok? Se et eget blogginnlegg om dette.
Er TikTok en «uetisk kanal»? Burde man publisere på eller bruke TikTok i det hele tatt? Og hvorfor vil USA og flere europeiske land forby plattformen?
Først og fremst handler dette om
- Personvern og frykt for videresalg av personopplysninger
- Sensur
- Menneskerettigheter
TikTok eies av et kinesisk selskap, og har vage retningslinjer for personvern. Informasjonen vi legger igjen er neppe sikret via GDPR, mener jurister.
«Men jeg gir jo ikke fra meg noen sensitive data», tenker jeg.
«Hvilken skade kan TikTok gjøre ved å vite telefonnummeret mitt, hvor jeg befinner meg og at jeg trykker liker på den og den filmen?»
De personvernsjuristene jeg har snakket med, mener at ett svar er at brukermønstrene våre kan brukes til å diskriminere. For eksempel kan alle brukere som har publisert eller engasjert seg i LHBT-innhold diskrimineres – i land som har strenge regler for dette. For eksempel kan det bety at en homofil bruker i Iran kan identifiseres og diskrimineres på ulike måter.
Et annet svar er at innholdet vurderes og sensureres av et kinesisk aksjeselskap – uten noen form for redaktøransvar. Og de kan selv velge vekk, og det finnes eksempler på at de velger vekk, innhold som ikke er fordelaktig for kinesiske myndigheter. (Uten at det er vanskelig å forstå at de føler seg forpliktet til å holde medeieren fornøyd.)

Hva kan skje fremover?
1. Dersom TikTok blir borte, vil brukerne uansett følge over i nye (eller klassiske) kanaler. Den første reaksjonen på Trumps TikTok-reaksjon var at flere TikTokere forberedte seg ved å promotere sin Instagram- og YouTube-kanal.
2. Den neste reaksjonen var selvsagt at flere valgte å opprette profiler hos konkurrentene, f.eks på Thriller.
3. Det vil garantert dukke opp nye konkurrenter – uavhengig av hva som skjer med TikTok. I forrige lanserte Instagram sin Reels, som er et tydelig TikTok-alternativ.

4. Så kan det godt hende at Microsoft ender opp med å kjøpe TikTok sin virksomhet utenfor Kina. Da vil mye være tilbake til normalen.
Uansett inspirerende
Alderen på TikToks målgruppe muligens lavere enn de aller fleste bedrifter i Norge kan tillate seg å markedsføres mot.
TikTok er likevel en engasjerende kanal for å forstå trender og ung kommunikasjon, som vi utvilsomt kan la oss inspirere av til bruk ovenfor også en mer voksen målgruppe i andre kanaler.
Skal vi droppe å bruke TikTok?
Spørsmålet er, dersom TikTok er rett kanal for bedriften vår, om vi ønsker å støtte et selskap som kan vise seg å
- bidra til brudd på menneskerettighetene
eller som - selger personopplysninger til totalitære regimer?
På samme måte som vi bør vurdere hvor vi kjøper hermetiske tomater fra, eller hva som skjer på klesfabrikken som lager klærene mine … Eller om mobilen du holder i hånda er produsert av et selskap som ikke har like store synder på samvittigheten som TikTok.
Skal du nå ut til tenåringer, eller har barn mellom 8–20 år selv, er TikTok noe som er lurt å forstå og kjenne til. Og om ikke TikTok lever over to år, er det likevel på sin plass å stille seg spørsmålene i avsnittene over.
2 kommentarer om “Er TikTok en trygg arena for merkevaren min?”