Hva er TikTok? Og hvordan fungerer appen?

TikTok er en mobilapp som i all hovedsak inneholder danse- og humorvideoer – der mange bruker samme lydklipp og lager sin versjon. For oss gamle er det en engasjerende kanal for å forstå trender og ung kommunikasjon.

Video på TikTok

Dansene i appen er typiske virale danser, som feks Renegade, Say So og Shaggy sin «Banana».

Plattformen er en egen verden av morsomme lydklipp og memes, og er relativt avhengighetsskapende. Det er fort gjort å bli sittende og scrolle gjennom «For you»-listen i timesvis – der algoritmen viser deg videoer den mener du vil la deg engasjere av. Og finner du en lyd du synes er spesielt morsom, kan du klikke på den spinnende LPen nede i hjørnet og se alle filmene som bruker denne lyden.

TikTok har sine egne kjendiser (som kun er kjent fra TikTok), med feks verdenskjente Charli D’Amelio (med 73 millioner følgere) og Carson Elliot, eller norske Sabina Majaliwa, Jesus-influenser Martin Hansen (Many Landy) eller sykepleier Ida Gerø.

Appen har også flere typer annonser, som for eksempel sponsede videoer i feeden, i hashtagsidene eller, i følge dem selv, alternativet «Brand Takeover video», som tar over hele appen før du kommer i gang (uten at jeg noen gang har sett noe slikt).

Målgruppe

Brukeren på TikTok er pre-teens eller tenåringer. I all hovedsak. Det vil du også se på filmene du får opp, fordi stemningen er ungdommelig, og dessverre fordi kommentarfeltene er fulle av skrivefeil, mobbing og oppgulp.

Du gjør lurt i å la ungene dine vente med TikTok til de er klare for feedback rett fra levra – og til de selv klarer å gi kontruktiv feedback til andre.

Eksempel på bruk

TikTok er en app som er enkel å forstå, og enkel å bruke – og som fungerer på samme måte som Instagram, med hashtags for spredning. Algoritmen deres, derimot, med hva som spres og ikke, er vanskelig å forstå. Men som alltid vil egenprodusert kvalitetsinnhold som bruker effektene fra TikTok selv, ofte gi god spredning.

I mars laget jeg en test-konto på Instagram som viser FIFA-innhold, enkelt forklart: @FIFAonrepeat
FIFA-spillerne er i hovedsak samme målgruppe som TikTok, med tenåringer og personer tidlig i 20-åra. Denne kontoen gikk fort fra 0 til 2000 følgere i Korona-lockdown, og har typisk et par tusen views på hvert innlegg, med unntak av to filmer, som har passert 100k visninger.

Da jeg lagde en TikTok-variant av denne siden, med de samme filmene som på Instagram, fikk jeg alt fra 50 til (per dags dato) 40k visninger av filmene. Denne testkontoen har egentlig en helt feil bruk av TikTok, men har likevel noen klipp som når langt ut. Hadde jeg brukt TikTok riktig, ville nok klippene nådd mye lenger, antar jeg.

Riktig bruk av TikTok

Den riktige måten å bruke TikTok på er nemlig å by på seg selv, ved å lipsynce til de populære lydklippene, eller vise at man får til dansen som hører til sangen.

For deg som bedriftseier er TikTok kun interessant dersom du faktisk har en interesse av å nå ut til tenåringer. Det kan for eksempel være om du markedsfører en folkehøgskole eller om du selger RedBull.

Dersom TikTok er rett kanal for deg, betyr det at du må tørre å by på bedriften din, eller dine ansatte, dersom dette skal bli en suksess.

Her kan ikke folkehøgskolen legge ut reklamefilmen som film-linja lagde. Her vil for eksempel to-tre elever som ukentlig deler klipp fra skolehverdagen, og bruker de populære lydklippene eller evt effektene for å gjøre dette, være svaret.

Uansett hva vi skal markedsføre, vil mye av det samme være løsningen: Prøv å finne en ung person som kan finne på morsomme memes med ditt produkt eller ditt budskap.

@manylandy

Idag valgte @danian92 Fanta Exotic over Coka Cola! Dette er en seiers dag! Hvilken er best Fanta Exotic eller Cola?! #foryou #foryoupage #cola #fanta

♬ original sound – manylandy
@kaaynelagermat

Sånn her lager man kanelsnurrer

♬ original sound – kaaynelagermat

Trump og USA legger restriksjoner på TikTok og flere europeiske land vurderer lignende tiltak. Hva er grunnen? Og hva betyr det for ditt valg av TikTok som arena for innhold som engasjerer kundene dine?

Se et eget blogginnlegg om dette

Jeg anser ikke TikTok som skadelig (annet enn at det gir firkanta øyer) for min tenåring eller for meg selv. Selv om vi skal tenke over hvilke persondata vi deler i alle apper, samt hvilke kroppsidealer barna våre får i de ulike kanalene.

Jeg er heller ikke redd for at jeg eller mine kan diskrimineres på bakgrunn av innholdet vårt – så lenge bor her vi bor.

Uansett er målgruppen for TikTok endel lavere enn de aller fleste bedrifter i Norge kan tillate seg å markedsføres mot. Så mest sannsynlig er dette en viktigere post for deg som forelder enn som bedriftsleder.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 24 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Stortinget, Posten, Aker Solutions, Antidoping Norge, Vårt Land, Redd Barna og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke om “Hva er TikTok? Og hvordan fungerer appen?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..