Fredag i forrige uke ble det holdt en høytidelig seremoni ved Bjørkelangen-kontoret vårt. Med hele staben til stede, fikk vi overrakt Miljøfyrtårn-diplomet fra Aurskog-Hølands avtroppende ordfører Roger Evjen.
Etterpå ble det feiret med kaffe og marsipankake.
Brainify er miljøsertifisert!
Brainify er nå en miljøsertifisert bedrift. Et Miljøfyrtårn. Det siste året har vi foretatt en omfattende kartlegging av alt fra reiser, utslipp, energibruk og avfallshåndtering til sikkerhet på arbeidsplassen, arbeidsmiljø og trivsel.
Vi ønsker å sikre en mest mulig miljøvennlig drift av selskapet vårt! Dette høres jo enkelt og greit ut, men det ligger en god del arbeid bak for å gjennomgå alle rutiner og lage instrukser og planer for hvordan vi skal etterleve dette. (Heldigvis har jeg kollega Bjørn som har tålmodighet til å fylle ut slike skjemaer.)
Brainify er ikke så verst
Så hvorfor gidder vi? Vi må jo ikke. Og strengt tatt er vi ikke de som forurenser mest. Ikke har vi fabrikker som kaster opp røyk, og ikke dumper vi avfall i elvene. Ikke kaster vi containere med mat hver eneste ettermiddag eller eier en stor bilpark som tåkelegger nabolaget.
Det lille vi kaster av søppel er som regel en og annen epleskrott og kanskje en tomslikket yoghurt-boks. Så nei, vi er ikke blant de verste.
Digitale hoder
Dessuten: Konsulentene våre jobber digitalt. Alle dokumenter, all korrespondanse lagres i skyene våre. Kommunikasjon foregår i ulike apper og mye av møtevirksomheten foregår via Whereby.

Vi printer ikke, har ikke hyllerekker med permer og papirer, og reiser ikke byen rundt for å snakke sammen. Så, hvorfor miljøsertifisering?
Fremtidsrettet bedrift
Vi valgte å bli miljøsertifisert fordi vi må. For det første står vi overfor klimautfordringer, som krever at hver og en av oss gjør det vi kan, der vi kan. Og selv vi kan bli bedre. Vi kan redusere vårt klimaavtrykk og kanskje bidra til at andre blir gira på å gjøre det samme.
Dessuten er det nødvendig fra et forretningsmessig ståsted. Om Brainify ønsker å være en aktuell tjenesteleverandør også i fremtiden, må vi vise at vi oppfyller de miljøkrav som stilles av potensielle kunder. Det blir neppe mindre av dette i årene som kommer …
Vi tror fremtidens bedrifter vil være både digitale og miljøvennlige. Nå er vi begge deler!