Å spille inn en podkast er både rimelig og enkelt. Nær sagt hvem som helst kan kjøpe et par mikrofoner og en opptaker, eller simpelthen gjøre et opptak med mobilen, for så å legge det ferdige resultatet på nett. Det er en av fordelene med podkast-mediet. Men også en av svakhetene…
Det er ikke uten grunn at radio-journalister og programledere terper på stemmebruk, bruker tid på hvordan sendingene skal bygges opp og hvordan musikk og intervju-objekter skal introduseres og presenteres, eller de finjusterer lydnivåer og klipp, for å unngå pauser og ulyder. De vet godt hvor lite som skal til før lytterne skifter kanal. Eller skrur av.
For mange bedrifter kan podkast være en superduper måte å kommunisere med kundenepå. Vi i Brainify er derfor fan av at at man skal vurdere det. Vi tror at bedrifter og organisasjoner ofte er eksperter på sitt område og har store trillebår-lass av kompetanse, kunnskap og gode historier, som kundene vil elske å høre på. Men det må gjøres riktig…
Utarbeid et konsept
Begynn med å definere hva du vil oppnå med podkasten din. Hvorfor lager du den? Finner du et godt svar på det, vil du også kunne avgjøre hva den skal handle om og hvem målgruppen er. Deretter må du lage en plan for hvordan hver enkelt episode skal bygges opp. Skal det være en programleder eller flere? Skal du ha gjester i studio? Skal det være faste spalter eller segmenter? For å være sikker på at du har et konsept som fungerer over tid, kan det være lurt å lage en plan for de 10 eller 15 første episodene allerede før første innspilling.
Fiks lyden!
Det er lite som er så slitsomt og uinspirerende som å lytte til et sprakete opptak med ujevn lyd eller romklang. Bruk tid på å lære deg å bruke opptaksutstyr og redigeringsprogrammer, og finn et sted å gjøre innspillingen hvor du ikke plages av kollegaer som bråker i gangene, biler som kjører forbi utenfor eller et lufteanlegg som durer i bakgrunnen.
Fortell en god historie
Å lage en podkast er ikke så ulikt fra å fortelle en historie på fest. Om du gjør det riktig, kan du bli festens midtpunkt. Men om du ikke helt vet hva du skal si, om du famler med ordene og ikke egentlig har noe godt poeng, kommer folk til å finne noen andre å lytte til. Tenk derfor nøye igjennom hva du ønsker å formidle og hvordan du kan presentere innholdet ditt på en levende og engasjerende måte.
Mer enn lyd
En podkast er ikke bare lyd. Pass derfor på at den også har et visuelt uttrykk som passer til innholdet, som knytter den til bedriften din på en god måte, og som oppfyller kravene for publisering på iTunes, soundcloud, podbean og andre kanaler hvor den skal distribueres.
Trenger du hjelp til å komme igang? Eller har du spørsmål om podkast-produksjon?
Ta kontakt med Bjørn eller Pétur!
Bjørn J. Sørheim-Queseth
Radio-og tv-journalist med erfaring blant annet som reporter og programleder på Radio Norge.
Pétur Níelsson
Journalist med erfaring blant annet som reporter og produsent i NRK.
Se og hør en liten snutt …
av Bjørn og Johannes som tester ut lyden i «Norges søteste studio på hjul»:
Thanks great poost
LikerLiker