Slik kan din merkevare lære noe av Julie og farfar™

Jeg har ei datter på sju. I sju år har Julie hatt en bestefar. Nå har hun tatt opp kampen for farfar.

Julie og Farfar™

En dag, for noen uker siden, bestemte sjuåringen seg for at bestefar var ut. Nå skulle min far kalles farfar. Han blir nemlig kalt farfar av fetterne hennes, og dermed tok hun opp kampen for mer homogen begrepsbruk i familien.

1

Legg en plan

Første steg på veien for en god merkevare: Ha et klart mål.

Målet til Julie er å sørge for at bestefar blir farfar. Tanken bak er (muligens) å rette opp misforståelser, og sørge for at den gamle mannen har ett og ikke to kallenavn. Lykkes hun med dette kan vi for eksempel ha en ryddigere til- og fra-lappopplesing på neste julaften vi feirer felles med fetterne.

Hva er planen for din merkevare?

2

Vær sta.

Vær sta på vegne av merkevaren din: Ikke la noen kødde med strategien din.

Dattera mi er nesten like sta som meg. Hver gang noen sier ‘bestefar’ retter hu på dem med det korrekte ‘farfar’. Hun sier aldri feil selv, og sørger for å uttale farfar med ekstra skarpe R-er for å understreke endringen.Har du en merkevare bør du også være ditt egen merkevarepoliti. Ikke la noen kommunisere noe om merkevaren din som ikke matcher strategien. Ikke la russebilen kjøre rundt med logoen din på siden om merkevaren din skal skape assosiasjoner til miljøvennlighet og lang erfaring. Ikke smell firmalogoen på den dyre bilen din, om selskapet skal være det fornuftig prisede alternativet.

3

Gi merkevaren personlighet

Skal noen bry seg om merkevaren din må den ha personlighet og likeness. Eller som Ingebrigt Steen Jensen sier det:

«Du må fortelle en historie, for faen!»

Så Julie forteller en historie om farfaren, for faren!

Hun sørger for å snakke ekstra mye om min far om dagen, slik at hun får anledning til å presentere merkevaren og sørge for økt merkevarekjennskap.

Hun har enda ikke kommet skikkelig i gang med historiefortellingen om farfar, selv om hun fletter inn i ny og ne at ‘farfar er skikkelig (!) gammal!’. Men er hun lur vil hun grave godt i historien om farfar og fortelle om de ulike sidene fra 66-åringens liv for å gjøre oss rundt nysgjerrige på merkevaren hennes.

Er det på tide å lære noe av farfar™?

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s