En idé for Facebook-siden din, som du kan gjennomføre allerede i dag

Hva er haha-aha-ah-metoden og hvordan kan du benytte deg av den på Facebook-siden din?

Jeg synes ofte det er vanskelig å svare på spørsmålet «hvilken strategi kan vi ha for Facebook-siden vår?». Det er så mange muligheter og mange ulike tilnærmingsmåter som kan fungerere (like) godt.

På sosiale medie-tracket på Webbdagarna 2017 presenterte museet Livrustkammaren sin måte å bruke Facebook på, en metode de kaller haha-aha-ah.

Det ligger selvsagt en begrunnet strategi bak, blant annet at det etterlatte inntrykket skal være «Livrustkammaren er din historiebästis» (altså, din historiekompis på norsk, da). Målet er både å spre budskapet om objektene som finnes på museet (f.eks rustninger og hestevogner) og målet er å få flere besøkende fysisk til museet.

Haha-aha-ah-metoden er befriende, men krever en god dose tekstforfatter-skills. Den går ut på å dele morsomme innlegg, der målet er å få publikum til å først si

HAHA!
(få oppmerksomheten)

deretter å bli nysgjerrig på å vite mer

AHA?
(pirre nysgjerrigheten)

for å til slutt å lære noe nytt.

AH!
(informere)

Men: Det vi lærer av å følge Livrustkammaren på Facebook lærer vi ikke først og fremst av selve innlegget, men av kommentarene i kommentarfeltet.

Livrustkammaren sine administratorer oppdaget nemlig at de ved å begynne med haha-et fremfor ah!-et fikk en enormt mye høyere spredning. Deretter kommer aha?-et av seg selv, ved at folk begynte å stille spørsmål i kommentarfeltet, som de igjen kunne svare på – og dermed informere.

Høyaktuell timing

I tillegg lever de etter prinsippet; Timing is queen. Det betyr at de spiller på aktuelle hendelser og kaster seg på mems – temaer og greier som går viralt, som for eksempel #thedress, the fox og presidentvalget i USA.

Her er noen eksempler:

Fra den dagen Trump ble valgt som president.

Og resultatet?

Joda. Metoden gir resultater – ikke bare Facebook-spredning. Det siste året har antall (fysisk) besøkende på museet økt med 30%.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 20 års erfaring som designer, konseptutvikler, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s