I fremtiden lover jeg å slutte med …

Det er jo litt komisk. Etter en hel dag på Webbdagarna i Sverige, en dag fylt med digitale input, er det et analogt budskap som sitter best igjen: Begynn å slutte med ting.

Jocelyn K. Glei

Jeg er tilbake på hotellrommet, etter den første dagen av to på konferansen Webbdagarna på Norrmal i Stockholm. Jeg hadde lovet meg selv å ikke bruke tid på å blogge i år, men akkurat denne ene tingen må jeg bare tillate meg å bruke tid på, før jeg lar resten av kvelden gå med til litt administrasjon og oppfølging av Jira-issues (om du forstår hva det betyr).

Før noen inspirerende innlegg ‘på Sosiala medier-spåret’, som svenskene kaller det, kom den amerikanske forfatteren Jocelyn K. Glei på hovedscenen på Waterfront Congress Centre. Hun stod for det obligatoriske «skru av datamaskinen»-innlegget på disse konferansene … med tittelen «How to let go of you e-mail anxiety». Dette, som du vet, med at vi nesten får panikk av tallet som viser uleste eposter – og den falske tilfredsstillelsen av å ha en tom innboks i løpet av arbeidsdagen.

Det er faktisk kun 2% av oss som kan multitaske. Eller oss, du liksom. Jeg er nok av disse 98% som faktisk taper masse tid på å skifte mellom det ene og det andre oppgaven, og som tror at jeg blir mer effektiv av å gjøre alt mulig på en gang (les; lage mat, snappe maten, høre på engelskleksa til niåringen, og samtidig svare en kunde på Slack).
Det er disse berømte 25 minuttene. De 25 minuttene det tar å komme tilbake i flyten vi var i, før vi ble distrahert av epostplinget eller Facebook-pushvarselet på mobilen. Jeg kan kjenne meg igjen i følelsen Glei beskrev som ganske typisk – at vi har så mye å gjøre at vi hopper fra det ene til det andre, og at hjernen vår fungerer slik at vi nesten ser på innboksen vår som en tivolibod, der vi kan vinne – bare vi tester lykken ved å sjekke den.
«Kanskje er en av disse 13 uleste mailene en veldig spennende invitasjon eller jobbtilbud? En ny kunde? Er det en bekreftelse på at skoene fra Zalando er sendt?»
Jocelyn hadde 3 konkrete råd til oss som ønsker å få litt mer flyt i det vi gjør. Tre tips jeg skal ta med meg videre inn i en travel Brainify-vår.
1 
Sett opp en liste med mål for de neste tre månedene. Hva skal du oppnå i løpet av april, mai og juni – som du kan se tilbake på og ha som ‘hovedpremier’ fremfor små Zalando-sko-bekreftelse-premier?

2
Lag todo-lister dagen i forveien. Ikke begynn med å booke møter og sette opp hva du skal gjøre på morgenen. Bestem torsdagens gjøremål onsdag klokken 1530. (Jeg bruker Wunderlist)

3
Begynn å lage lister over ting du skal slutte med – ikke hva du skal begynne med.
For eksempel;
  • Jeg skal ikke sjekke mail på lørdager
  • Jeg slutte med å sjekke Slack, Outlook og sosiale medier mellom 10 og 12
  • osv

Jeg vet godt hva jeg skal slutte med, og jeg har allerede satt meg noen mål for de neste tre månedene så jeg kan bli enda mer effektiv for hver time jeg jobber for dere (Brainify-kundene våre).

Takk for oppmerksomheten! Sånn … nå kan du gå tilbake til det du egentlig drev med ;-)

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 20 års erfaring som designer, konseptutvikler, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Posten, Aker Solutions, Dagsavisen, Norad og Brakar i tillegg til mange små bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s