Jeg er tilbake på hotellrommet, etter den første dagen av to på konferansen Webbdagarna på Norrmal i Stockholm. Jeg hadde lovet meg selv å ikke bruke tid på å blogge i år, men akkurat denne ene tingen må jeg bare tillate meg å bruke tid på, før jeg lar resten av kvelden gå med til litt administrasjon og oppfølging av Jira-issues (om du forstår hva det betyr).
Før noen inspirerende innlegg ‘på Sosiala medier-spåret’, som svenskene kaller det, kom den amerikanske forfatteren Jocelyn K. Glei på hovedscenen på Waterfront Congress Centre. Hun stod for det obligatoriske «skru av datamaskinen»-innlegget på disse konferansene … med tittelen «How to let go of you e-mail anxiety». Dette, som du vet, med at vi nesten får panikk av tallet som viser uleste eposter – og den falske tilfredsstillelsen av å ha en tom innboks i løpet av arbeidsdagen.
«Kanskje er en av disse 13 uleste mailene en veldig spennende invitasjon eller jobbtilbud? En ny kunde? Er det en bekreftelse på at skoene fra Zalando er sendt?»
Sett opp en liste med mål for de neste tre månedene. Hva skal du oppnå i løpet av april, mai og juni – som du kan se tilbake på og ha som ‘hovedpremier’ fremfor små Zalando-sko-bekreftelse-premier?
Lag todo-lister dagen i forveien. Ikke begynn med å booke møter og sette opp hva du skal gjøre på morgenen. Bestem torsdagens gjøremål onsdag klokken 1530. (Jeg bruker Wunderlist)
For eksempel;
- Jeg skal ikke sjekke mail på lørdager
- Jeg slutte med å sjekke Slack, Outlook og sosiale medier mellom 10 og 12
- osv
Jeg vet godt hva jeg skal slutte med, og jeg har allerede satt meg noen mål for de neste tre månedene så jeg kan bli enda mer effektiv for hver time jeg jobber for dere (Brainify-kundene våre).
Takk for oppmerksomheten! Sånn … nå kan du gå tilbake til det du egentlig drev med ;-)