Sashas top 5 #2: De 5 beste nettbutikkene

Hva kjennetegner en god nettbutikk i 2016? «En personlig og enkel samtale med brukeren!», svarer Sasha. Se hans topp 5 nettbutikker.

I serien Sashas top 5 kårer Brainify sin UI-designer nettets fem beste brukeropplevelser i ulike kategorier. I dette blogginnlegget, som er den andre i serien, ser Sasha nærmere på nettbutikker.


1990

Online-shopping, slik vi kjenner den i dag, begynte å ta form i begynnelsen av 90-tallet, da verden ble introdusert for the World Wide Web. “Trippel-W revolusjonen” tok den teknologiske utviklingen til et helt nytt nivå, som dermed førte til nye muligheter og ikke minst ideer på hvordan livene våre kunne forbedres med teknologi.

Netthandel var en av de første bransjene til å ta i bruk internett for å forenkle daglige rutiner. For eksempel, ved åpningen av Amazon sin nettbutikk i 1995, kunne man plutselig bestille bøker på nettet i stedet for å bruke tid på å finne den rette offline-butikken.

2016

Hvordan bør en bra nettbutikk være i dag, 20 år etter at netthandelen først ble tatt i bruk? Som jeg nevnte i forrige artikkel, det å leve i  en moderne verden betyr å delta i et spill med tusenvis av enheter, nettsider og produkter som hele tiden prøver å vinne oppmerksomhet din. Derfor mener jeg at en god nettbutikk holder en personlig og enkel samtale med brukeren, samt viser respekt for produktet de selger. Jeg har lyst å tenke at butikken bryr seg om opplevelsen jeg får av å ha kontakt med dem. Derfor er listen min basert på respekt, kvalitet og personlig service.


5. Zalando

screen-shot-2016-10-18-at-20-10-21

Helt siden starten, som var veldig rask for Zalando, ble de kjent for sin gratis frakt og retur, lave priser og godt utvalg av klær. Til dags dato holder de fortsatt på sine tradisjoner og tilbyr god service – som har gjort dem til en Norges mest populære nettbutikker. Zalando har dermed fjernet de to faktorene som ofte er argumentet for å handle offline fremfor online.


4. Finn.no

14632487_10209999223872836_1456387700_o-png

Selv om Finn.no er ikke en nettbutikk, men en marketplace, har jeg lyst å ta den med på  lista.

Etter mine observasjoner er det nesten den eneste marketplace’n i verden som har så engasjerte brukere. Nesten alle kjøp og salg i Norge skjer via Finn på samme tid som det også er en av de mest likte nettsidene i landet. Nettsiden har etterhvert fått et enkelt-å-forstå design, bra service og mulighet for sikker betaling. De har lyttet til brukerne, utviklet seg stegvis og lært av kundene sine. Og ikke minst gjorde de forbruker-til-forbruker-salget Torget gratis i grevens tid. Alle disse tingene har satt Finn i den posisjonen de er i dag.


3. Apple

Uansett av hvor mange feil Apple har gjort i det siste, synes jeg at de ligger på toppen av verdens beste nettbutikker. Apple er utrolig flinke å bruke moderne teknologier innen IT til fortelle om sine produkter. Hvert år lager de nye 3D-modeller, bilder, videoer og tekst av best mulig kvalitet for å reflektere all innsats de legger inn i produktene.

screen-shot-2016-10-18-at-15-59-21

Kjøpsprosessen: Apple vet at en bra kjøpsprosess er en av nøklene til et bra forhold med brukerne. Derfor holder de denne prosessen enklest mulig med bra arkitektur, relevante detaljer og automatiserte løsninger for utfylling av skjemaer og betaling.

screen-shot-2016-10-18-at-15-49-57

Apple Pay: en enklere vei å betale på butikker. Apple lanserte denne betalingsløsningen i oktober 2014 og siden det har de jobbet hardt med å etablere den i flest mulige land. Denne sommeren fikk Apple Pay en stor oppdatering som gjorde det mulig å bruke det, ikke bare i butikker, men også på nettet. Jeg liker faktumet at i mange land (ikke Norge) kan du kjøpe en TV med bare et fingeravtrykk.


2. Kolonial

img-kolonial

Kolonial er nettbutikken for dagligvarer, der vi handler med REMA-1000 priser, og får maten levert på døra eller vi henter den selv på nærmeste hentested.  Denne butikken er ikke med på lista på grunn av matvarene eller det lave prisnivået, men på grunn av kvaliteten på appen.

img-kolonial-2

Laget med respekt: Den første gangen jeg åpnet Kolonial, ble jeg overrasket over hvor mye innsats som er lagt ned i beskrivelser av varene. Godt forklart levering, menneskelig skrevet salgsbetingelser og andre små detaljer som f.eks. registreringsprosessen signaliserer kvalitet og respekt, og fører til et enklere liv for både Kolonial og for oss som bruker dem.

Oppskrifter: Dersom du ikke vet hva du vil lage til middag i dag, har Kolonial også en stor samling av topp oppskrifter. Hver av dem inneholder selvsagt nyttig informasjon om ingrediensene, en detaljert beskrivelse av hvordan du lager matretten og varer som du kan kjøpe med ett klikk.


1. Asos

img-asos

Første gang jeg besøkte ASOS var for bare noen uker siden, da jeg var på utkikk etter vintageklær.  Etter å ha bladd i gjennom et par sider, registrerte jeg at til tross for et enormt stort utvalg, legger ASOS utrolig mye jobb ned i hvert eneste klesplagg de selger. Fire små ting, i kombinasjon med det enorme utvalget, gjør ASOS til en moderne nettbutikk:

  1. Bildekvalitet og Catwalk: Sammen med høykvalitets studiobilder, lager ASOS korte videoklipp av klesplaggene. Slike videoer kalles Catwalk og gjør det enkelt å se hvordan en jakke sitter på i bevegelse.
  2. Frakt og support: ASOS legger også mye tid i å gjøre brukeropplevelsen enklest mulig. Support, Shipping og andre tekstsider er godt skrevet og enkle å forstå – og sparer oss for lesetid.
  3. iPhone og Android: ASOS har høykvalitetsapper til både iPhone og Android, som gjør det enkelt å bruke nettbutikken på mobil.screen-shot-2016-10-18-at-13-24-17
  4. Fashion Feed og “As Seen on Me”: ASOS skriver også en blogg om relevante tema for butikken, og har et galleri med bilder lastet opp av deg. En slik tilnærming gjør kommunikasjonen med brukerne enklere og mer personlig.

Konklusjon

applepay

Nettbutikker har heldigvis kommet relativt langt siden bransjen ble skapt i begynnelsen av 1990, men det er fortsatt mange ting som kan forbedres og gjenoppfinnes med dagens teknologier. Jeg personlig synes at Apple Pay er et naturlig steg mot den automatiserte framtiden — en framtid der vi får mer tid til viktige ting ved å automatisere rutiner.

En perfekt nettbutikk-flow for meg ser slik ut:

  1. Jeg har lyst til å kjøpe solbriller.
  2. Jeg velger  en app som selger solbriller.
  3. Jeg velger de beste solbrillene ved å prøve flere på meg ved hjelp av 3D (Ta en titt på Glasses.com sin app).
  4. Jeg trykker på “Kjøp”, adresseinformasjon fylles inn automatisk og jeg bekrefter kjøpet med et fingeravtrykk.
  5. Takk.

Forfatter: Sasha

Sasha er UI-designer i Brainify og har til tross for sin unge alder flere års erfaring med avansert design for web og mobilapper, samt opptil flere AppStore-hits. Sasha er også en backpacker, elsker moderne arkitektur, personlige løsninger og å bli kjent med nye mennesker.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s