Slik kan du finne ut hvem som besøker nettsiden din til gitte tidspunkt

Hvordan kan du med få klikk finne ut til hvilket klokkeslett ulike deler av målgruppen din besøker nettstedet ditt? Hvordan kan du lage en avansert rapport fra Google Analytics på 1 minutt og 27 sekunder?

Under ser du resultatene fra nettavisen vl.no. Den viser at desktopbrukere dominerer besøkene i arbeidstiden og at mobilbrukerne tar over kl 16. Ved leggetid stuper desktopbesøkene fullstendig – fordi vi tar med oss mobilen i senga.

Skjermbilde 2016-05-31 kl. 08.46.40

Skal vi være enda mer spesifikke ser vi at eldre menn, som er de som bruker desktop mest, besøker nettavisen på dagtid. Når Dagsnytt er over kl 1930 tar eldre kvinner over. Og de besøker nettavisen fra et nettbrett (tablet).Skjermbilde 2016-05-31 kl. 08.11.45

Dette er bare et utdrag fra en nærmere studie av hvem som besøker Vårt Land sin nettavis. Når vi legger sammen disse dataene med hvilke type saker eldre menn på desktop og eldre kvinner på nettbrett helst vil lese, kan det igjen fortelle oss mer om når vi bør publisere de ulike sakene våre, samt når vi bør fremme dem på Facebook – og hvem vi bør fremme dem for.

I tillegg vet vi for eksempel at eldre menn kommer til nettsiden via forsiden, mens yngre kvinner nesten utelukkende kommer fra refererende og sosiale nettsider. Det påvirker hvordan en forside bør se ut – og ikke minst at den bør se annerledes ut på dag- og kveldstid.

Vil du finne lignende data for ditt nettsted?

Gå inn i Google Analytics og gjøre det samme som jeg gjør i videoen under:

Musikk: Grab Bag av Jahzzar 

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s