5 arbeidsmetoder til deg som vil bli mer digital

Vil du bli flinkere til å jobbe digitalt? Skal du gjøre endringer på den digitale delen av bedriften din? Her er 5 tips til arbeidsmetoder du kan bruke.

Når jeg skriver «jobbe digitalt» mener jeg alt fra om du ønsker å bli flinkere på å bruke sosiale medier i bedriften din, om du ønsker å bruke mer krefter på nettsidene dine eller om du ønsker deg nye digitale forretningsmodeller.

Her er fem arbeidsmetoder vi alle kan bli flinkere til å huske på i hverdagen:


1

Ikke sitt alene

You-arre-not-alone-Set-Michael-Jackson-michael-jackson-23712755-841-1184-e1439795117386.jpg

Det er mye lettere å teste og feile og teste i flokk. Når vi jobber digitalt skjer ting så raskt at det kan være vanskelig å stå alene om å «følge med». Sett sammen en gruppe på arbeidsplassen eller i organisasjonen din som sammen skal nå målet om å få flere konverteringer via nettsidene deres, om å få flere av kundehenvendelsene via Facebook, eller lignende.

Sett opp en lukket Facebook-gruppe der dere kan diskutere strategier, dele relevante artikler, legge ut tester, et cetera.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er avhengig av flinke folk rundt meg for å klare å henge med i den digitale verden.


2

Vær tidlig ute med å definere målgruppen

200.gif

Jo før du definerer målgruppen din, jo enklere blir det å vite om du treffer med det du prøver på. Du klarer ikke treffe alle – uansett hvor mye du prøver.

Har du en definert målgruppe

  • kan du sette opp Facebook-annonser som kun når denne gruppen
  • vet du hvem du skal teste skissene og ideene deres på
  • kan du ved hjelp av Google Analytics se om du treffer målgruppen (siden den kan fortelle deg kjønn, alder og demografi for de besøkende)

3

Jobb i mange små steg

giphy.gif

Korte prosjektperioder gir lite tap. Siden vi lærer av å feile må du sørge for at du ikke har gjort så mye før ulike tester, slik at du kan forkaste forsøket med god samvittighet.

(Enhver utvikler vil også elske deg om du klarer å dele alt du ønsker å få gjort i små steg – siden det er på denne måten de fleste utviklere jobber, med såkalt smidig arbeidsmetodikk.)

Skal du endre nettsiden din kan det være dyrt å kaste alt og begynne fra scratch. Begynn med å endre én konkret side for å se om du får bedre resultater – for eksempel ved å endre Kontakt oss-siden for deretter å måle om du får flere relevante henvendelser.


4

Snakk med målgruppen din –  igjen og igjen

giphy-2.gif

Jo oftere du snakker med målgruppen din, jo mindre trenger du å gjette. Har du rutiner på å teste ideer og tanker ofte, slipper du å ta store steg i feil retning.

Tenk så slitsomt det er å skulle gjette seg til alt, når vi med enkle grep kan få svar på veldig mye av de menneskene som faktisk skal bruke det vi lager.

Et veldig konkret tips, som jeg selv benytter innimellom, er å sette opp et enkelt spørreskjema (via f.eks. Google Form eller SurveyMonkey) og dele dette på Facebook-siden til bedriften som spør, samt å fremme dette på Facebook mot målgruppen jeg ønsker å nå. Har du i tillegg en liten premie du kan gi bort til en av de som svarer er min erfaring at svarene strømmer på – og plutselig har du ekte data fra ekte brukere.

Den motsatte metoden er å dybdeintervjue utvalgte kunder og forstå mer av hvordan de, som en representant for lignende kunder, ønsker at du skal endre produktet eller tjenesten din.


5

Vær visuell

giphy-3.gif

Er du visuell blir det enklere å se de gode ideene, og ikke minst å forkaste de dårlige. Prøv å gå opp på en whiteboard og tegn en enkel skisse. Da tar det ikke lang tid før neste person slenger seg på og kommer med et forslag med tusjen.

Prøv også å la alle i gruppen tegne sin tanke om hvordan det dere skal lage kan se ut, enten det dreier seg om en plakat, hvordan dere skal innrede kontoret eller hvordan en app skal se ut. Du vil bli overrasket over hvor ulikt dere egentlig har tenkt om saken, og hvor mye dere kan lære av hverandre av å tvinge alle til å visualisere tankene sine.

Og: alle kan tegne! Vi snakker ikke om å designe, men alle som har gripeteknikken i orden klarer å rable ned noe de har i hodet. Det er bare et alternativ til å si det med ord.
Vil du bli flinkere til å tegne? Ta en titt på «det visuelle alfabetet».


5 deilige gifer (fra Giphy) og 5 konkrete tips.
Er du klar for å prøve?

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s