Forrige uke deltok jeg på Marvelous Influencers i VG-auditoriet, der temaet var hvordan vi kan bruke Influencers (opinionsledere) til å selge produktet eller budskapet vårt.
Opinionslederne er disse som allerede har en fanskare og et publikum som lytter til dem: feks bloggere, YouTube-stjerner og musikere. De har kanskje 100000 følgere som vil lytte til og tro på budskapet ditt om du får opinionslederen til å tro på og fortelle ekte historier om deg.
Det mest nyttige fra morgenen var for min del analytikeren Tor-Aksel Ødegård som motbeviste påstanden om at «4 av 5 ikke tror på bloggere». Ja, den eldre garde (40+) ser på bloggere som lite troverdige og misliker blandingen av innhold og reklame. De yngre derimot, og spesielt kvinner, foretrekker faktisk et sponset blogginnlegg fremfor tradisjonell reklame.
2 av 3 av de spurte kvinnene i tyveåra sier seg også uenig i at disse sponsede bloggene er ren markedsføring.

Faksimile: Treningsfrue.no
Og det mest interessante er jo at slik markedsføring gir resultater: HellyHansen økte regnjakkesalget med 145% etter sin sponsing av 19 bloggere.
Om det også kom et kraftig regnvær den uken de målte sier historien ingenting om.
Bloggorakelet Thomas Moen kom også med et viktig tips til deg som vurderer å bruke en Influencer til å markedsføre produktet ditt:
Gi slipp på kontrollen! Gi en god brief, men la opinionslederen selv forme innholdet og budskapet på sin måte.
Klar for å prøve?
Nei, jeg lar meg ikke kjøpe. (Joda)