Siden jeg begynte å jobbe som grafisk designer i Hvarings Textsenter som 16-åring har jeg alltid vært tøff i trynet. Jeg har alltid ment mye om mangt, og jeg har hatt ledere og sjefer som har latt meg gjøre mye mer enn det stillingen min egentlig omfattet. Jeg har aldri nøyd meg med en for trang stillingsbeskrivelse og jeg har siden 2005 fantasert om å starte mitt eget.
Og nå skjer det.
1. januar starter jeg opp Brainify AS. Med meg på laget har jeg Gunnar Fornes og konsulentselskapet Sherpa. Gunnar er en dyktig utvikler med evnen til å se konsepter og muligheter – langt utenfor kodene, og en person jeg jobber godt sammen med i et kreativt team.
Konsulentselskapet Sherpa leverer seniorkonsulenter innen business intelligence, og er en kunde jeg har jobbet med design og markedsføring for siden 2009. De har en forbilledlig måte å drive business på, med så godt som ingen gjennomtrekk av sine snart 30 ansatte siden oppstarten. I tillegg til å hjelpe oss på andre måter har Sherpas daglige leder, Sigbjørn Høgne, takket ja til rollen som en sparrende leder av Brainify sitt styre.

F.v. Edvard Z. Løkketangen styremedlem Sherpa, Kristian Westgaard styreleder Sherpa, Gunnar Fornes, Johannes Hoff Holmedahl og Sigbjørn Høgne, daglig leder Sherpa. Foto: Øyvind Botn
Kreative team.
Hovedideen med Brainify er å leie ut flinke hoder for å skape kreative team. Kreative team er roten til alt smart. I reklameverden sitter en art director og en tekstforfatter sammen. Jo flere timer de får sammen, jo raskere kan de koke opp ideene. I IT-verden kan man kombinere interaksjonsdesigneren og den grafiske designeren, eller designeren og utvikleren.
Hos mange av god-kundene mine er kunden den ene av det kreative teamet. For eksempel var Sherpa sin rekrutteringsside en idé utviklet av daglig leder i Sherpa og undertegnede. Der sparret vi frem ideene, på samme måte som jeg gjorde med tekstforfatteren i reklameverden. Hos andre kunder kan det være en ansatt eller en annen konsulent som tar en av rollene i det kreative teamet.

Uansett trenger du et kreativt team. Og Brainify skaffer hodene du mangler, enten det er to personer (som for eksempel Gunnar og meg, som allerede er et godt smurt tannhjul), eller om du kun trenger én av oss. I tillegg kan vi bistå om du trenger hjelp til å finne en eller flere flinke folk i bransjen.
Når du leser payoffen «Digitale superkrefter» håper jeg du kan se for deg at det er du som får en digital supermannkappe av å bruke oss (i tillegg til at vi selvsagt er supermenn, da. #smilefjæs)
Tid til egne ideer.
En viktig målsetning for Brainify er å kunne realisere egne ideer, både for små og store løsninger, i både digital og konseptuell form. Målet er å ha 80% dekning på konsulentoppdrag til å ha en dag i uken til å leke med egne ideer.
Vi er så heldige å være over 75% booket ut 2016, idét vi starter. Vi selger kun dagsverk og ukesverk, og i 2016 er det kun dagsverk som er tilgjengelig. Enn så lenge har vi noen ledige dager fra midten av februar.
Vår største kunde vil være avisen Vårt Land og Mentor Medier som har en utrolig spennende målgruppe, et prisvinnende produkt i bunn og som jobber på en veldig riktig måte med utfordringene den papirløse fremtiden byr på. Første resultat av arbeidet jeg har gjort for dem så langt er redesign av NyeMeninger og Verdidebatt som snart blir lansert, samt den helt nye tjenesten Søndagsrådet. Jeg lover å fortelle mer om disse så snart de er lansert.
Løp og kjøp!
Jeg gleder meg til å kunne takke ja til spennende oppdrag fra deg fremover! Enten du …
… har en app du ønsker å realisere
… trenger hjelp med en prosess der målet er å komme nærmere svaret på hvordan du kan flytte brandet ditt.
… ønsker å utvikle nye digitale forretningsområder
… om du trenger et nytt designkonsept til bedriften eller arrangementet ditt
eller om du skal lage nye nettsider, og trenger en strategisk samarbeidspartner som kan hjelpe deg å finne riktig sted å starte, riktig innhold og riktig teknisk plattform.
Ta kontakt og følg Brainify på Twitter, LinkedIn, Facebook og Instagram.