Jeg er på Webbdagarna i Stockholm. En konferanse som treffer så blink på interessefeltet mitt at jeg er tilbake for andre år på rad. Temaene ligger i kryssingspunktet markedsføring, sosiale medier, webutvikling, strategi og forretningsutvikling.
Hopp direkte ned i avsnittene:
Hugo Liu: Sukkersug for mersalg
Aleyda Solis: Mobiltilpasset er mer enn et responsivt design
Siba fra – til +, takket være ett tydelig mål
Fyndiq: Salgssuksesser med A/B-testing
Paneldebatt: Den ultimate sosiale strategien
Maersk: 3000 nye ansatte via Facebook
Passion.co: Si opp jobben og gjør det du vil!
Hugo Liu: Sukkersug for mersalg
Dag 2 ble innledet av smaksforsker i Hunch/Ebay, Hugo Liu. Han har studert smak i mange år og hadde interessante tanker om hvordan man kan forstå brukerne bedre – for eksempel i en nettbutikk – ved å forstå fagområdet smak.

Tradisjonelt har smak (ikke bare smak på tungen, men også smak som i preferanser) vært delt inn etter høy og lav kulturell og økonomisk kapital. Men Liu mener at preferanser for vin har en sammenheng med hvilken klokke man velger å kjøpe.
Hugo var en soft og underholdende start på dagen, med mye håndsopprekking-tester og latter. For eksempel måtte nok flere av oss som rakk opp hånden for at vi likte peanøttsmør innse at vi er mer liberale enn konservative – politisk.
En av de viktigste tingene Liu mener du bør vite om brukerne dine, er i hvor stor grad de er glad i sukker. En som spiser mye godteri, dessert eller sjokolade (daglig), vil for eksempel ha mye større sannsynlighet for å like Maroon 5, Jimmy Choo … og kan gjerne kalle barnet sitt Madeleine (og ikke Zoe).
Hugo Liu lager nærmest GPS-kart over smaker (Hunch Taste Graph), der man plasserer musikksjangre, vintyper, klesdesignere, merkenavn og andre preferanser i forbindelse med hverandre. Dette bruker eBay igjen til å kunne gi relevante anbefalinger.
Hans oppfordring til oss, var:
1) Forstå smak. «Sugar matters», som nevnt over.
2) Forstå hvilke brands du ligger i nærheten av.
3) Brand coolness is controlled by late adopters, som betyr at det er mennesker i «Sen majoritet»-delen av Bell-kurven du må få til å bruke produktet ditt for at det ikke skal bli en døgnflue.
Aleyda Solis: Mobiltilpasset er mer enn et responsivt design
Neste kvinne ut var Aleyda Solis fra Nicaragua som er SEO-konsulent og gründer av Orainti. Og som forøvrig er på Forbes’ topp 10 mennesker å følge på Twitter.
Hun snakket, på et meget avansert nivå etter min smak, om søkemotoroptimalisering. De viktigste tingene jeg tok med meg fra hennes innlegg var:
- SEO er mye mer enn metaord og ranking. Google i dag presenter mye mer enn tittel, oppsummering og link, så forsøk å forstå hvordan du kan utnytte andre funksjoner enn de tradisjonelle metodene for å bli likt av Google.
«Klarer du å få inn et bilde i søketreffet er det ikke så farlig om du er nummer tre i listen.» - Mobilvennlighet settes pris på av Google. Finn ut hvilke deler av nettsiden din som besøkes hyppigst fra mobil og optimalisér disse først.
- Mobiltilpassede nettsider er mye mer enn responsivt design. Google gjennomskuer om du bare tilpasser bredden på siden, om du ikke også optimaliserer siden på andre måter. Validér sidene dine og test om de faktisk er mobiltilpasset.
- Du kan nå få søkeresultater fra apper du har installert på mobilen din. Dvs at vi må tenke SEO også når vi lager mobilapper.
Siba fra – til +, takket være ett tydelig mål
Markedssjef Marina Davarinou og adm dir Susanne Ehnbåge i Siba fortalte om hvordan de gikk fra en rødglødende underskudd til et pent overskudd. I 2013 tapte de 300 000 kr hver eneste dag.
Problemet var at:
- de prøvde å nå alle, dermed ble sortimentet og markedsføringen «tilfeldig».
- de var utydelig og lite fokus på prissetting, noe som gjorde at prisingen kunne bli tilfeldig innimellom.
- organisasjonen var utydelig og det var ansvarsområder i bedriften som ingen følte eierskap til.
- logistikken var og er en utfordring.
De satt seg ett mål: Å høyne konverteringsraten.
Alle ansatte finne en måte å øke konverteringsraten på; en måte som var målbar og som kunne gi et klart svar på «vellykket/ikke vellykket?»
I tillegg gjennomførte de følgende endringer i nettbutikken:
- Nettbutikken ble mobiltilpasset (med ny teknisk løsning på hele butikken)
- De forbedret søket
- Fokuserne mer på anbefalinger
- Har så smått begynt å jobbe med dataanalyse og personifisering
De revurderte også mediemiksen, nå som de hadde et klarere bilde av hvem de skulle nå.
Resultatet var en 30% salgsøkning og 50% konverteringsøkning.
Målet fremover er å bli flinkere på distribusjon. Blant annet jobber de sammen med Urb-it for å kunne levere varer under en time etter at du bestiller (noe som ble testet live i salen. Varene ble levert under en time etter at de ble bestilt.)
Fyndiq: Salgssuksesser med A/B-testing
Etter Siba var det Fredrik Norberg i Fyndiq sin tur til å presentere deres case, som handlet mer om hvordan øke nettbutikksalget ved bruk av A/B-testing. Fyndiq er forøvrig et «restlagerutsalg for andre butikker». De selger varer for andre butikker og beholder 5% av salgssummen.
Det var ikke noen store wow-faktorer fra Fyndiqs presentasjon, annet enn å nok en gang innse at man ikke kan forutse hvordan brukere reagerer på en endring – og at dermed A/B-testing er en smart ting. Men det er likevel gøy med lekre slides og en flink formidler.
Her var noen av A/B-testene Fredrik presenterte:
Ved å flytte pris, bilde og kjøps-knappen nærmere hverandre økte salgstallene med 4%.
Handlekurven uten «trygg handel»-merket hadde 13% bedre konvertering – kanskje på grunn av at enkle handlekurver fortrekkes?
En stygg ramme på øverste produktlinje ga 38% økt salg.
NB! Dette betyr ikke at du i din nettbutikk kan legge på en stygg ramme og selge mer. Det betyr bare at A/B-testing er verdifullt.
Dagens kunskapsspår brukte jeg på å høre Ellen Sundh snakke på maskin-menneske-sporet og Klara Vogel fra Testbirds snakke om crowd testing.
Det er alltid like interessant å høre produktutviklere som Ellen snakke om muligheter som ligger i små chiper og dingser, koblet mot alt vi kan kode … men jeg sitter ofte igjen med følelsen av å få smake på en ny, god frukt … som jeg ikke helt vet hvordan jeg kan bruke. Enda.
Paneldebatt: Den ultimate sosiale strategien
Årets paneldebatt handlet om hvordan utnytte sosiale medier best mulig – og tenke forbi bare likes og delinger.
Panelet bestod av McDonald Sveriges digitale markedssjef Kajsa Dahlberg, Lydia Kellam SoMe-ansvarlig for Stadsteatern og Robert Gunnarsson, SoMe-ansvarlig i Ving.
Tre interessante punkter fra debatten:
- Både Ving og Statsteatern bruker stafettkontoer. Vings bruker sin Instagram til å reise jorden rundt, der de ulike Ving-ansatte bytter på å oppdatere kontoen. Eneste regel: «ingen djur i bur»
- Ving skaper alt innhold in-house og jobber ikke med innholdsbyråer
- McDonalds har tips fremfor regler for hvordan ansatte skal prate i sosiale medier.
I tillegg var det artig å se hvordan Vings forum Sunwingforeldre skapte entusiasme nok til at mange andre enn de «betalte» foreldrene begynte å engasjere seg og svare på spørsmål.
Maersk Drilling: Hvordan skaffe 3000 nye ansatte via Facebook
Maersk Drilling stod foran en stor utfordring. De skulle ansette 3000 nye mennesker, og markedet fantes i utgangspunktet ikke – for eksempel med 0,2% arbeidsledighet i Stavanger som var et av jaktområdene.
Informasjonssjef Fredrik Tukk hadde en teori om at en bedre modernisering av nettsiden og tilstedeværelse i sosiale medier kunne hjelpe dem. Ledelsen i Maersk hadde derimot liten tro på sosiale medier og Facebook spesielt skulle man holde seg langt unna (da dette var en for useriøs arena). Dermed ble det kun nye nettsider – og ikke noe Facebook.
De nye nettsidene hadde 15 000 unike besøkende per måned. Men det statistikken viste var liten involvering, med under 2 minutters besøk – selv for de besøkende som kom for å finne jobb. De følte de kun ble en «jobbportal» og ikke klarte å formidle hvordan det egentlig var å jobbe i Maersk Drilling.
Til tross for at ledelsen ikke hadde noe tro på at det skulle fungere fikk til slutt Fredrik lov til å teste ut Facebook. Ingen av konkurrentene var aktive i sosiale medier, så det lå godt til rette for å ta en unik posisjon på Facebook. De anså LinkedIn som en jobbkanal, og ønsket derfor å holde seg til Facebook. «De skulle ikke bare søke etter folk, men skulle bygge arbeidsplassmerkevaren sin».
På Facebook snakket Maersk kun om kulturen og om hvordan det var å jobbe i Maersk Drilling. De skrev aldri at det var noen ledige stillinger. De delte ekte bilder og filmer fra livet i Maersk, og effekten var at publikum begynte å etterspørre om det fantes ledige stillinger. Da de hadde nådd 25000 følgere organisk, uten å bruke en krone på annonsering, gikk de ut med stillingsannonser – i liten skala.
For kun 10 000 danske kroner fikk de en klikkprosent på 5–10% og 700 søkere.
De bruker også innimellom målrettede annonser til å annonsere ledige stillinger, som ingeniører til Singapore-avdelingene, men Facebook-sidene snakker fortsatt ikke om rekruttering direkte.
Nå vokser Facebook-siden organisk ved å bruke ekte innhold fra ansatte, som for eksempel et bilde sv sushikokken på en av riggene, med teksten «har du også lyst på sushi?». I tillegg er 30 sekunders videoer noe de merker fungerer godt – spesielt for den store andelen mobilbesøkende. Alle bilder de bruker på Facebook er også tatt av ansatte ute i feltet, ikke av profesjonelle fotografer.
Facebook har blitt en indirekte rekrutteringskanal, der man plasserer Maersk i bevisstheten til publikum, som igjen anbefaler det som en arbeidsplass for venner og bekjente.
Nettsidene har i dag 80.000 unike brukere i måneden.
Passion.co: Si opp jobben og gjør det du vil!
Siste keynote-speaker, som skulle avslutte med det vanlige smellet, var Jessica Semaan. Hun har vært med og bygget opp AirBnB og har det siste året startet opp Passion.co som skal hjelpe mennesker å følge drømmen sin – fremfor å gjøre noe de ikke vil fordi de ikke tør annet.
Jessica snakket om det jeg har hørt på hver eneste (!) konferanse jeg har vært på: Si opp jobben og gjør det du drømmer om å gjøre!
Likevel hadde hun noen konkrete tips til hvordan du skal finne ut hva som egentlig er din passion:
- Utforsk hva du drømte om som barn! Der ligger ofte noen svar.
- Skriv en bucket list
- Tenk veldig stort
- Prøv å si ja, når du egentlig sier nei
- Få noen til å stille deg spørsmålet «hvorfor det?» fem ganger når du snakker om hva du drømmer om.
Se også oppsummering fra dag 1
Håper du har fått noe ut av oppsummeringene mine fra Webbdagarna :-)
Kommenter gjerne om du har spørsmål.