Webbdagarna dag 1 av 2: #thedress, én knapp og Zlatan

Webbdagarnas første dag bød på #thedress, en knapp som gjør alt, Zlatan Ibrahimovic, nydelige nettbutikker og mye mer.

Jeg er på Webbdagarna i Stockholm. En konferanse som treffer så blink på interessefeltet mitt at jeg er tilbake for andre år på rad. Temaene ligger i kryssingspunktet markedsføring, sosiale medier, webutvikling, strategi og forretningsutvikling.

Hopp direkte ned i avsnittene:

Martin Deinoff: Færre ting – større muligheter
Cindy Gallop: Do good and make money simultaneously!
Tobias Zehnder: Big data er ingenting uten menneskelig kreativitet
Martin Willers: Knappen som gjør alt!
805million: En «viral» suksesskampanje
Carl Waldekranz: Tictail – nydelige, helhetlige onlinebutikker


Ballet startet med moderator Paulina Modlitba Söderlund som entret scenen i den blå og sorte kjolen som tok sosiale medier med storm for en stund tilbake. Fokuset var hvordan andre merkevarer, slik som IKEA, LEGO og Frelsesarmeen brukte den virale effekten til å snakke om sine merkevarer og sin sak.

TheDress


Martin Deinoff: Færre ting – større muligheter

Første taler var visedirektøren i Creuna, Martin Deinoff, som i fjor var en av lyntalerne som høstet mest applaus. Martin introduserte årets Webbdagarna-tema; smartere forretninger. Mye av det Deinoff snakket om var en typisk 2015-intro, med hvilke muligheter som ligger til rette for oss med den nye teknologien.

Martin Deinoff

I mellom selvfølgelighetene noterte jeg meg tre ting, som var mer interessant enn resten:

  • «Share of wallet slår markedsandeler», som handler om å tilby mer til de kundene vi har, fremfor å få flere kunder
  • Let etter områder der vi kan skape noe som hjelper oss å eie mindre. Ikke bare i transportbransjen, der vi kan gå sammen om felles selvkjørende biler, men også i alle andre bransjer
  • Hjelp brukeren til å ta «perfekta val». Hvordan kan vi bruke all infoen som finnes om oss her og der til å ta bedre og sikrere avgjørelser?

Cindy Gallop: Do good and make money simultaneously!

Dagens keynote-speaker var den fargerike Cindy Gallop: Dronningen av tweetbare sitater og kvinnen bak tjenestene IfWeRanTheWorld.com og MakeLoveNotPorn.tv.

Hun begynte med å gi salen sitt tips nr 1 for å lykkes som gründer: «Get more sleep!»

Cindy Gallop

Cindys fokus var på å ikke vente med å gi noe tilbake (Corporate social responsibility) til man har lykkes, men å fokusere på det fra dag én. De fleste bedrifter med en viss suksess gir noe tilbake til samfunnet, men gjør det som en del av PR-strategien fremfor som en del av forretningsmodellen. «Do good and make money simultaneously».

IfWeRanTheWorld.com handler om akkurat dette; å hjelpe folk å flytte seg fra å «ha det i kjeften» til å faktisk gjøre noe. Gallop har også hjulpet bedrifter, som blant annet Levis, med å tenke nytt om CSR.

I tillegg var det Cindys oppgave å gi salen den obligatoriske oppfordringen:
«Finn de tre tingene du elsker å gjøre: Hvor gjør du det? Med hvem? For hvem? Hvorfor ska du gjøre noe annet enn akkurat dét?».


Tobias Zehnder: Big data er ingenting uten menneskelig kreativitet

Dagens obligatoriske Big Data-speaker var den sveitsiske gründeren Tobias Zehnder som snakket om neste generasjon markedsføring. Hovedbudskapet hans var at «Big data demands big ideas», med eksempler som viste at store datamengder, satt sammen med menneskelig kreativitet, var løsningen.

Se blant annet British Airways digitale board på Piccadilly Circus som knyttet boardannonsen til flyenes rutetider i realtime:

Han klarte å dy seg med å bare vise eksempler fra de store merkevarene og hadde også eksempler fra mindre omfattende Sveitsiske kampanjer. Reklamekampanjer som bruker data for å være mer relevante, gir mye høyere klikkrate og bedre resultater:

Et case Tobias viste var en jobb de gjorde for SBB (Sveitsiske NSB). De kjøpte enkle tekstannonser på Google Ad Words, men knyttet søket opp mot karttjenesten deres. Når noen søkte om en reiserute fra A-B i Google sammenlignet de reisetiden for bil og tog; og dersom det tok kortere tid med tog viste annonsen nettopp dette:

«Kjører du bil vil du bruke 1 time og 17 min. Toget tar 60 min. Klikk her for å bestille.»

Resultatet var en enormt mye høyere klikkrate, uten at jeg noterte meg de nøyaktige tallene.


Martin Willers: Den ene knappen om gjør alt

Martin Willers har startet designbyrået People People og skaper nye ting både for kunder, i samarbeid med gründere og på eget initiativ.

Willers snakket om The internet of things som jo er snakket om i åresvis. Som han viste er uttrykket på topp av hypen og på vei ned – noe som jo vil si at internett-tingene faktisk snart vil bli en naturlig del av hverdagen vår:

Internet of things

Resten av Martins innlegg handlet mye om å vise kule ting, nye oppfinnelser som har blitt / kan bli en del av hverdagen vår om ikke lenge. Slik som

  • Libero Baby Buzz
  • Flic. Knappen som lar deg gjøre alt med ett klikk. Din knapp, som bare koster 300 kr, og som du kan bestemme hva skal gjøre.
  • Brain Computer Interface: At vi lar hjernen snakke direkte med datamaskinene.
  • … og de selvkjørende biler. Faktisk er det fem bilmerker som er klare med selvkjørende biler allerede i 2016.

Og så må jo dette bildet med. Betalingsterminalen, med hele seks advarselslapper: Som et argument for hvorfor vi trenger å gjøre ting bedre:

Betalingsterminalen


Videre på denne første dagen var jeg på tre kunskapsspår. Tre veldig interessante, men de to første litt vel tekniske til å passe på bloggen. Daniel Chows innlegg skal jeg prøve å lage et eget blogginnlegg om.

Michael Gooding fra Akamai snakket om hvordan forhindre for tunge nettsider (i kilobyte) til tross for at vi må lage dem responsive.
Unn Swanström snakket om hvorfor vi skal personalisere nyhetsnettsider fremfor å hoppe på clickbate-trenden.
Daniel Chow fra Softronic snakket om hvordan vi velger mellom en responsiv nettside eller en mobilapp.


805million: En «viral» suksesskampanje

Etter kunnskapssporene, og tilbake i hovedsalen, presenterte World Food Programme, Forsman & Bodenfos og Matter kampanjen #805millionnames som ble gjennomført (pro bono) i samarbeid med Slatan.

Det er vanskelig å finne de konkrete tipsene man kan ta med seg, annet enn at ‘Får du med deg Zlatan Ibrahimovic har du en grei start for en viral spredning’. Men det er alltid interessant å høre hvor mye planlegging som ligger bak, samtidig som det som gjør kampanjen til suksess ofte er tilfeldigheter – som at Zlatan scoret etter bare få minutter og tok av seg tskjorten, fremfor å ta av seg tskjorten etter kampen (som planen var).

En viktig seier for Matter, som stod for spredningen, var at kampanjen har blitt sett av mer enn 805 millioner personer.


Carl Waldekranz: Tictail – nydelige, helhetlige onlinebutikker

Siste taler ut denne første dagen var Carl Waldekranz, og hans inspirerende historie om Tictail: En ny måte å tenke ehandel på, som gjør det enklere for gründere å lykkes med salg på nett.

Tictail

Carl var ADen i et byrå i Stockholm, som ønsket å skape noe selv. Han brukte lang tid på å finne sin idé, og det var ikke før hans egen mor bestemte seg fra å starte sin egen bedrift (hun startet med å lage porselensservise med seilertattooveringer på) at han fikk ideen: Nydelige onlinebutikker.

Tictail ønsker å være noe mer enn en nettbutikk for gründerne og bruker mye ressurser på å hjelpe gründerne med markedsføring, forretningsstrategi, produktutvikling og så videre. Jo større suksess kundene deres har, jo større blir Tictail.

Waldekranz mener også at noen av valgene Tictail har tatt på flere fronter har æren for mye av suksessen:

  • De fokuserer på hva gründerne (kunden) får, ikke hvilke funksjoner Tictail har.
  • De ansetter etter ideologien «Hire Entrepreneurs, work with Friends.» Jo flere de er, jo smartere skal de bli.
  • De blir i fellesskap enige om hva en avdeling skal oppnå: Ikke hvilke funksjoner avdelingen skal lage og hvordan.
  • De forbedrer kun én ting hver måned.
  • De snakker til kundene sine (som egentlig er bedriftskunder) som mennesker, mens mange av konkurrentene snakker til kundene som om de har en over gjennomsnittet IT-kompetanse.

Det var dagen i dag. Still gjerne spørsmål i kommentarfeltet. Uansett kommer det mer i morgen.

Se også oppsummering fra dag 2

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

3 kommentarer om “Webbdagarna dag 1 av 2: #thedress, én knapp og Zlatan”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s