Syv ting du aldri må si til en designer

Her er syv setninger du må unngå å si til en designer.
1. «Jeg viste designet ditt til min kone i går, og hun mente at …»
2. «Vi ønsker oss en logo som er moderne, leken og innovativ»

Kunden og divadesigneren

Det er ikke bare-bare å forholde seg til oss designere. Spesielt oss diva-designere som er ganske sikre på at vi alltid har rett og at vi har bedre smak enn gjennomsnittet.

Her er syv selvhørte setninger … som de fleste designere vil sette pris på å slippe å høre.


1. «Jeg viste designet ditt til min kone i går, og hun mente at …»

Alt for ofte har jeg opplevd at en kone eller sønns mening blir tillagt like mye, om ikke mer, verdi som min – selv om det handler om mitt fagfelt. Det er helt greit å be om andres mening! Å bruke en kone, sønn eller tante for en brukertest er genialt. Men å bruke personer utenfor prosessen nærmest som en erstatning for designeren, som dermed skal ta avgjørelser på grunnlag av mye mer enn smak, er ikke like lurt.
Hadde du turt å bruke samme teknikk når du har en rørlegger på besøk?
«Hei kone! Hva synes du om pakningen her?»

Så må vi designere samtidig lære oss å anse konstruktiv kritikk som en mulighet for å forbedre det vi lager.


2. «Vi ønsker oss en logo som er moderne, leken og innovativ»

En god logo er en logo du kan pisse i snøen, mente min flinke eks-kollega Harald Haugerud.

En god logo … Jeg mener; en god visuell identitet for bedriften din bør være gjennomtenkt. Får jeg som designer en bestilling om at jeg skal lage «en logo» som skal være ‘innovativ’ anser jeg ofte det som at du ikke har tenkt gjennom hva du egentlig vil formidle.

Når det er sagt: det hadde vært utrolig fristende å lage en innovativ logo neste gang jeg får bestillingen. For eksempel en logo som ikke er en logo, men en strek som er like lang som antall dager det er igjen av uken, med en ny farge hver måned. Bare sånn fordi det ikke er gjort før. Hvis det var innovativt du skulle ha?


3. «Jeg har ikke råd til å betale så mye for dette, men dette vil se veldig bra ut på CVen din»

Med mindre du kommer fra Apple eller Mercedes gir denne setningen deg ofte et syrlig smil tilbake.
Igjen: Prøv å si det samme til en rørlegger, og jeg tror du får samme reaksjonen.


4. «Har du en mal for god brukervennlighet?»

Gode brukeropplevelser handler om å forstå brukerens behov og lage det han eller hun har behov for. En grønn knapp kan fungere ett sted, en blå et annet.
Det vi ønsker å lage er bedre og enklere løsninger i folks hverdag, og det gjør vi når vi lager det brukerne trenger. Det skjer ikke ved å tro at alle er like.


5. «Kan du sende meg photoshop-filene så jeg kan gjøre noen endringer selv før jeg viser det til kollegene mine?»

Nå skal jeg ikke påstå at jeg lager kunst. Å be meg om Photoshop-filene mine (eller Illustrator, som jeg bruker), er ikke som å kjøpe et maleri av Nerdrum og tegne på bukser. Likevel ligger det ofte maange timer bak det som er laget, og plasseringer, størrelser, fargevalg og lignende er (forhåpentligvis ikke) tilfeldig eller noe som bare kan flyttes rundt på.

La rørleggeren koble om rørene. Ikke fiks det selv, før du viser det til kollegene dine.


6. «Jeg er ikke så glad i den gulfargen!»

Begynner du som kunde å snakke om hvilke farger du liker eller ikke liker kan det enten være veldig bra, eller veldig dårlig. Forhåpentligvis betyr det at vi nå ikke har noe annet å diskutere før vi lanserer – så du bare begynner å kjenne skikkelig etter for å presse ut din siste mening.
I verste fall betyr det at du ikke har følt deg involvert i prosessen og valgene som er tatt tidligere, og at nå smaken din skal avgjøre om vi har tatt rett valg. Er sistnevnte tilfellet bør vi ta mange steg tilbake og begynne litt på nytt.

For en designer er ikke gul gul. Gul er, eller bør i alle fall være valgt fordi det skal forsterke budskapet til merkevaren din.
Les mer om det her.


7. «…er det så nøye?»

Argh! «Om det er så nøye?» Jo, selvsagt er det nøye! Ellers kunne du jo bare funnet en ferdig word-mal fremfor å hyre inn en fagperson. Selvsagt er det nøye å velge ut en god fargepalett. Selvsagt er det nøye å teste hvilken knapp som er mest klikkbar. Selvsagt er det viktig at julegavepapiret jeg tar på blir rett i kantene og uten for mange teipbiter! Selvsagt er det viktig at følelsen på frokostseminaret er gjennomgående – og at maten matcher stemningen som matcher Keynote-malen som matcher musikken i bakgrunnen.

Enhver designet med respekt for seg selv synes det er nøye. Det er derfor vi er designere.

Og jeg forstår at du innerst inne synes det er nøye. Ellers så hadde du giddet å pine deg gjennom å måtte forholde deg til oss slitsomme designerne. Og heldigvis er vi gode på bunnen – selv om vi kanskje innimellom tenker; «er det du eller jeg som er designeren her?» og kaster på hodet.


Takk til @elitatt og ‏@chrisalarsen for bidrag til listen!
Les også:
Om å designe for mobil
Tips til hjemmewebdesigneren
Hva sier fargene?

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s