Facebook sine planer for 2015 og hva du kan lære av dem

Tidligere i høst lanserte Mark Zuckerberg sine planer for 2015. Hva kan du og din bedrift lære av Facebook?

Marc Zuckerberg

Tidligere i høst lanserte Mark Zuckerberg sine planer for de neste tre, fem og ti årene. Både han og Facebooks finansdirektør, Dave Wehner, lover at 2015 blir et år med en rekke agressive investeringer.

Til neste år skal Facebook fortsette å satse videre på bedre videofunksjoner på både desktop og mobil, samtidig som de ønsker å forbedre bedrifters muligheter i appene sine, med bedre funksjoner for annonsering og publisering, spesielt på mobil.

De største investeringene Zuckerberg snakker om handler nok om å i større grad skille Facebook-produktene fra hverandre og la hver av produktene vokse. Facebook står jo bak applikasjoner som WhatsApp, Messenger, Search, Video, NewsFeed, Oculus og Instagram, som alle har hver sin oppgave. Til sammen har disse 1 milliard brukere.

Forstår jeg Zuckerberg rett handler disse ‘agressive investeringene’ om å finne flere funksjoner som kan skilles ut i nye apper og å kjøpe opp og videreutvikle nye applikasjoner.

Flere løsninger – mindre portal

Facebooks planer for 2015 er enkelt å sette en stor liker-tommel bak! Dette handler nemlig om det kollegene mine og jeg maser om i hvert prosjekt vi jobber med; nemlig å unngå å lage alt i en løsning.

Portalløsningene, slik vi alle snakket om på begynnelsen av 2000-tallet, er ingen god løsning. Klarer vi heller å finne én kjernefunksjon som vi kan bygge hele nettstedet eller løsningen rundt, ender vi opp med noe mye bedre.

For eksempel er løsningen vi i Skalar har laget for Rørkjøp delt opp i mange mindre løsninger, selv om de fleste løsningene skal brukes av samme målgruppe. Da har vi et bedre fokus på funksjonene i hver av applikasjonene, og har færre tilfeller av tekniske feil, fordi det er en mer overkommelig størrelse på kodene.

Et annet eksempel er VG, som står bak VektklubbenMinMote, Matsiden Godt.noVG DebattHumorsiden Helt NormaltDine PengerE24Mittanbud og Værsiden Pent. Hva hadde skjedd om de hadde fulgt portaltanken fra 2002?

Ved å dele opp løsningen i flere mindre får vi også muligheten til å ta mer hensyn til veiene inn. Da kan vi få treff på spissere søkeord fra Google, annonsere smalere på Facebook og ikke minst få en mer hengiven følgerskare.

Hva kan vi lære av Facebook?

Det vi kan lære av Facebook er å gjøre nettopp det samme som dem.

  • Hold kjerneløsningen din ren for tilleggsfunksjonalitet, og skill heller disse ut i egne løsninger.
  • Ikke vær redd for å ha ulike domener, Facebook-sider, Instagram-kontoer for de ulike deler av bedriften din.
    Da kan du være enda tydeligere i kommunikasjonen, og kan løse en oppgave av gangen.
  • Og selvsagt: sats enda mer på mobil.

Ta gjerne kontakt om du vil ta en prat om hvordan vi kan spisse og forbedre din løsning.

Kilde: http://www.businessinsider.com/zuckerbergs-3-5-and-10-year-facebook-plan-2014-10

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s