Radioresepsjonens Drops- og Pastilltest-app

Hvorfor har Skalar laget en app for noe så banalt som et radioprogram sin intetsigende drops- og pastilltest? Hva er resultatet etter 3 dager, og hva har vi lært av å gjøre dette?

Hvorfor har Skalar laget en app for noe så banalt som et radioprogram sin intetsigende drops- og pastilltest? Hva er resultatet etter 3 dager, og hva har vi lært av å gjøre dette?

Torsdag kveld i forrige uke havnet min første app i App Store. En app som viser «hvor mange munner» programlederne i NRK P13s radioprogram Radioresepsjonen har gitt til innsendte drops og pastiller – på en skala fra 1 til 100.

I tillegg til å se resultatene, kan også du som lytter laste opp bilde av deg selv med dropset eller pastillen.

Gunnar Fornes og Johannes Hoff Holmedahl
Appen er laget av oss: Gunnar Fornes og Johannes Hoff Holmedahl

Så: Hvorfor i all verden lager Skalar dette?

Skalar skal jo lage forretningskritiske applikasjoner; dvs apper, webbaserte løsninger og nettsider som har en effekt på for eksempel en bedrifts omsetning eller kundetilfredshet. Vi lager løsninger som får to systemer som ikke snakker sammen til å snakke sammen, og vi lager løsninger som sparer en bedrift for mange mange mange timers manuell repetitiv jobb.

Det er tre grunner for Skalar til å lage en «tulle-app»:
1) For å lære mer om mobilapper og for å teste ny teknologi
2) Gjøre Skalar mer kjent
3) For rekruttering

Læring

I Skalar har vi en pott med timer vi har satt av til faglig utvikling og til utforsking av ny teknologi. Når da flere av oss er ivrige Radioresepsjonen-lyttere var det naturlig å velge dette som et enkelt case.

Jeg har hjemmekontor på mandager og hører da drops- og pastilltesten. En mandag skrev jeg tilfeldigvis ned resulatene, og gikk i samme slengen noen uker tilbake i podcast-listen og lagde den komplette listen. Da jeg hadde funnet små bilder av produktene og laget en liten html-versjon av listen, var det noe jeg sendte over til en kollega … og så var appen i gang.

Siden den mest ihugga Radioresepsjonen-kollegaen, Theodor Tonum, satt med oppdrag langt over ørene, tok flinke Gunnar Fornes over ballen. Han brukte først mitt utgangspunkt til å lage en PhoneGap-variant av min enkle html-kode (dvs en app-innpakking av en enkel nettside), men gikk etterhvert over til å heller begynne fra scratch med kodingen.

Hvilken teknologi Gunnar har brukt, har han fått lov til å oppsummere selv:

For å lage R.I.D.P.T.-appen brukte vi et Cordova-basert rammeverk ved navn Ionic (www.ionicframework.com).
Ionic er en kombinasjon av det som tidligere het Phonegap, Angular JS og et eget Twitter Bootstrap-lignende css-rammeverk utviklet av Drifty. Ionic gjør det enkelt å bygge pene mobil-apper til flere plattformer (iOS, Android, Windows Phone, etc) uten å måtte lage egne native-apper for hver enkelt plattform og uten å måtte bygge de underliggende webkomponentene (navigasjon, tabs, utlistinger) helt fra bunn. Backend-delen til R.I.D.P.T. er skrevet i Ruby on Rails og er hostet på Heroku.

Gjøre Skalar mer kjent

En annen viktig grunn til å bruke 40-50 timer på en «tulleapp» var for å få flere til å vite om navnet Skalar. Både ved å (1) ha en konto med flere apper i App Store, og ved å (2) lage noe gratis som folk kan ha bruk for – der Skalar står som avsender.

Ved å lage en app som dette oppnådde vi:

  • Bred deling av innholdet vårt og omtale av Skalar-navnet på Twitter
  • Bred deling på Facebook og trafikk til Facebook-siden vår
  • App Store-treff på Google-søk på «Skalar»
  • Muligheten for en morocase å snakke om i kundemøter; både i tilfeller der vi ønsker å snakke om teknologi, og tilfeller der vi ønsker å snakke om spredning og markedsføring av apps via App Store og Google Play

Rekruttering

Et annet område Skalar bruker mye ressurser for tiden er rekruttering. Vi har hele tiden en økning i oppdrag, og søker derfor etter nye folk – spesielt utviklere med erfaring. Det er vanskelig å finne de rette, og det koster mye å leie inn rekrutterere. Vår teori var at en app som dette kan gi oss flere relevante søknader, fordi:

  • Mange av de utviklerne vi ønsker å nå, hører på Radioresepsjonen: Geeks 25–40
  • Teknologien vi har brukt er det siste av det siste, og noe som kan skape interesse blant potensielle ansatte – blant annet ved hjelp av et blogginnlegg som dette

Hvordan har det gått, etter 3 dager?

  • På 3 dager har 921 personer lastet ned Appen.
  • Vi har blitt retweetet av Tore Sagen (114 000 følgere) og fått mention av Bjarte Tjøstheim (85 100 følgere) på Twitter
  • Vi har blitt omtalt av Tore Sagen på Facebook (30 000 følgere), med 280 likes og store rop om Android-versjon
  • Vi har fått inn ca 2 nye drops- eller pastillbilder per dag
  • Vi lå på 4. plass i listen over «populære apps» under kategorien «Mat og drikke» på lørdag.
  • Vi har fått 3 ratings på App Store så langt. Alle 3 med 5 stjerner (maks), og kommentarer som «Fantastisk!», «må ha app» og «beste appen».
Kundeomtaler i AppStore
Kundeomtaler i App Store

Så hva har vi lært?

Vi er jo bare såvidt i startgropen. Nedlastingstallene har enda ikke nådd 1000, og vi gleder oss til tilbakemeldingene. Men vi har lært at det er morsomt å lansere noe. Det er det litt for lenge mellom hver gang vi gjør.

Vi har lært at Android er viktig – nesten viktigere enn iOS for Radioresepsjonens lyttere. (Android-versjon kan du laste ned her)

Vi har også lært at det kan være enkelt å lage en app. Bruker man rett rammeverk er det ikke snakk om mer enn 40-50 timer fra ideen klekkes til noe ligger i App Store. Det som tar tid er å vente på godkjenning fra Apple.

I tillegg har vi lært at det er lurt å lage noe for et publikum man vet finnes. Radioresepsjonen har er en ganske (sær) stor lytterskare, som har sin egen verden, med særegen humor og egne vitser mange andre ikke forstår så mye av. Klarer man å få denne gjengen engasjert, gjør det noe med antall retweets på Twitter, antall likes på Facebook og antall nedlastinger i App Store. Hadde vi valgt en annen type app burde vi brukt mer research på målgruppen, så vi visste det fantes et publikum for det vi lagde.

Last ned Appen i App Store eller på Google Play, og skriv i kommentarfeltet hva du tenker kunne vært annerledes eller hva du liker best med hele greia :-)

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

2 kommentarer om “Radioresepsjonens Drops- og Pastilltest-app”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s