Hvorfor skal jeg som konseptutvikler og designer blogge om priser?
For det første jobber jeg ofte med prising og tilbudsskriving. Men den viktigste grunnen er at jeg gjennom mine mange år som designer, ofte før jeg har begynt å snakke om hva vi skal lage, stadig blir stilt spørsmålet “og hva koster dette?”.
Det jeg vil er å få vekk alle praktiske (og ikke-kreative) spørsmål kunden har – så kollegene mine og jeg kan sette igang med å lage kule løsninger som gjør verden bedre.
Jeg snakker egentlig om to ting: Apper (både de vi laster ned fra App Store, men også tunge forretningskritiske applikasjon internt i organisasjonen din) og nettsider.
Men det er jo ikke noen stor forskjell. Så det vi tenker om apper kan enkelt overføres til nettsider – og motsatt.
Uansett har jeg et raskt kjekkassvar:
Det koster det samme som en bil!
Og det er faktisk sant – selv om det er et like uklart svar som når kona mi sier at; “neida, det er ingenting”.
Nettsider kan jo være alt fra det lille visittkortet, til Facebook. Og alle forstår at Facebook har kostet mer å utvikle enn visittkortnettsiden din, som ikke har annet innhold enn telefonnummeret ditt.
De fleste jeg snakker med har nemlig allerede et tall i hodet når de begynner å snakke om en idé til en app, eller at de har behov for en ny nettside. Sånn er det jo også når vi tenker på bil. Vi vet stort sett alltid hvilket prisområde vi tenker på. Har du 150.000 til å kjøpe bil for ser du ikke på nye biler. Tenker du at du kan spare 2 millioner i året på å utvikle en app som gjør jobben til 5 ansatte … så vet du omtrent hva du er villig til å bruke på å spare disse 2 millionene i året.
Min første bil var en Fiat Uno (årets bil i Europa 1984). Den hadde noen feil, så jeg fikk den for 2500 kroner.
Jeg måtte bruke 18.000 for å fikse den etter en uke.
Fiat Unoen min var livsfarlig å kjøre – med så mye rust at en liten krasj ville klemt den sammen til en Johannes-sandwich. Den bråkte noe vanvittig. Hadde bare fire gir. Og den måtte vrakes etter omtrent et år.
Men den var favorittbilen min! Den tok meg med på tur i Europa med en kompis, den var med på russetreff på Lillehammer (der jeg og en kamerat overnattet i den tilogmed) og jeg klarte å identifisere meg med den lille italienske bilen.
Hva slags nettside er Fiaten min, da?
Kjøper du en nettside for 2500 kroner er du klar for et litt spennende liv. Og du kan fort forvente deg 18 000 i reparasjoner innen kort tid. Du får en livsfarlig nettside, som ikke er ment å skulle kjøres på annet enn forsiktige småveier, som bråker noe vanvittig, som såvidt har fire gir, som ikke har plass til mye bagasje … Og som har en levetid på ca ett år.
Forstår du tanken? Klarer du ganske raskt å se hvilken type bil din nettside er? Eller hvilken type bil appen din er?
Har du behov for en buss? Fordi du skal ha et sosial app, med mye trafikk, med mange km i året, med lang levetid og mulighet for at den kan ha en ny sjåfør hver dag?
Da bikker du fort en million.
Men mindre du er craazy og kjøper en brukt russebil. Det kan du jo, men da får du også noen tomme ølbokser i setene og en litt ufin illustrasjon på utsiden av appen din.
Eller: det mer tradisjonelle.
Skal du kun ha en bil som får familien din fra A til B? Som veldig mange av kundene våre skal ha. Ja, da har du en haug med biler å velge mellom.
Så da kan du jo begynne med å tenke på budsjettet ditt. Hva er det som er fornuftig budsjett for deg?
- Hvor ofte skal du bruke bilen?
- Hvor drivstoffeffektiv skal den være?
- Skal den være billig å forsikre?
- Må den være litt høy under, for å komme helt inn til hytta?
- Skal du ha sotede ruter?
En app for din organisasjon: Hvor mye penger kan du spare i året på å lage dette? Hvor mye av markedsbudsjettet er det verdt å bruke på appen? Hvor mye får du igjen i mersalg eller forsterket merkevare?
Det er her spørsmålene begynner, og det er her alle IT-selskapene står med smilet sitt og sier at …
“det kommer helt an på”
Arg. Kjedelig! Alle vet det kommer an på. Men la oss finne ut hva det koster, så vi kan finne ut om vi kan begynne å leke og lage kule ting.
Så la oss snu på det:
– Så, hva er budsjettet ditt?
– 500.000?
– Og hva MÅ du løse?
– Jeg må kunne la folk finne oversikten over produktene mine … Jeg er kanskje en isbil? Ja, en isbil er jeg. Jeg må kunne selge noe fra bakluka mi.
– Og hvilke funksjoner MÅ du ha, da?
– Jeg må ha kortbetaling, jeg må ha produktene mine, kjøling, en klokke til å ringe på så folk hører meg. Og så må jeg ha et svært telefonnummer på bilen så folk kan forhåndsbestille neste gang isteden for å ta det der og da.
– Og du har 500.000, ja?
Da får du ikke den kuleste isbilen, men vi får det jo til. Men det vi skal passe på er at produktene dine alltid holder topp kvalitet, og at alle får betalt uten problemer.
Men det har jo skjedd at kunder har spurt meg om en isbil for 20.000. Da får vi til en ombygget olabil med kontantbetaling. Eller en kul sykkelhenger med en fryseboks inni.
Alt er mulig … men ikke si opp jobben din og sats på 100% inntekt fra olabilen.
Priskalkulatoren
Jeg har veldig lyst til å lage et regnestykke for å finne ut omtrent hvor mye penger du trenger for å lage appen eller nettsiden du drømmer om.
Forbehold: Dette er langt i fra et timesestimat. Det er kun noen formler som jeg har testet ut flere ganger på flere ulike prosjekter jeg har gjort, og sluttsummen ser ut til å stemme sånn omtrent. Jeg skal ikke i det hele tatt ha på meg at Brainify lover å lage appen din for summen du kommer opp med, men jeg tror det ofte kan gi deg en pekepinn på hvilken del av prisverden du befinner deg i.
Tanken er at du legger inn:
- Hvor gjennomtenkt ideen din er, fra 1 (ferdig gjennomtenkt) til 10 (ikke gjennomtenkt i det hele tatt)
- Hvor mange funksjoner du trenger – regnet i funksjoner du har sett tidligere
- Hvor mange funksjoner du trenger – regnet i funksjoner du aldri har sett brukt
- Hvor mange systemer skal siden knyttes til? F.eks. påloggingssystemer, brukerinformasjon, etc.
- Hvor mange systemer skal siden sende info til?
- Og hvor mange systemer skal siden presentere innhold fra?
- Og til slutt; skal du ha en app som skal ligge i AppStore og GooglePlay?
Et eksempel
For eksempel kan En app som skal hjelpe deg å finne nærmeste offentlige do i Oslo se slik ut:
Funksjoner jeg har sett før (7)
- Angi min posisjon ut fra geolokasjon
- Angi min posisjon ut fra adresse
- Se listen over doer
- Klikke meg inn på en do for mer info
- Velge doen som favoritt
- Gi karaktér til doen
- Skrive en kommentar om doen
Funksjoner jeg ikke har sett før (1)
- Angi ny do på GoogleMaps
Systemer å presentere innhold fra (1)
- Oslo Kommunes doregister
Estimat: 266 000 kroner
Last ned priskalkulatoren i Excel-format
Lykke til med appen din. Vi snakkes!
Skriv gjerne en kommentar under – også om du har forslag til endringer av kalkulatoren.
Bra start Johannes! Hva med å følge opp når du går på en smell og oppdager nye variabler?
LikerLiker
Ja, det gleder jeg meg til :-) Nye nettsider for Comperio vil koste deg rundt 18,8 millioner. Høres fornuftig ut.
LikerLiker
dette er det dummeste jeg har hørt. så det koster ikke under 10 tusen?
LikerLiker
Er det virkelig det dummeste du har hørt?
Får du tak i en app under 10 lapper får du si fra …
LikerLiker
Hei, jeg tror dette er en fantastisk side. Jeg kom over det ved et uhell. Siden jeg bokmerket det som en favoritt, kan jeg komme tilbake til det igjen. Penger og frihet er de mest effektive verktøyene for endring, derfor kan du trives og fortsette å hjelpe andre. Besøk vår side. mitt dekkhotell
LikerLiker