Hva bør en nettside koste?

Utgiftene for din nettside skal være 25% av det du potensielt kan tjene på å ha nettsiden.

Hva bør en nettside koste?

Hvor mye bør du bruke på å lage og vedlikeholde nettsiden din?

25% av det du tjener på nettsiden!

Sånn. Er det ikke deilig med et bastant svar?
Problemet med bastante svar er jo derimot at de inneholder så mange hvisomatte og dersomatte at det fort blir til et langt blogginnlegg … eller kanskje til og med en bok.

Jeg har i sommer snakket med både venner og kunder om akkurat dette. Hva er det verdt å bruke på en nettside?
Mange vil jo faktisk svare at;

«jeg tjener ingenting på nettsiden min, men jeg må jo ha en!?»

 

Pkt 1: Nei, du må ikke ha en nettside.

Men mest sannsynlig må du være mulig å finne på Google. Enten du selger trelast eller mikrokredittobligasjoner har du forhåpentligvis en kundegruppe som på et eller annet tidspunkt gjerne vil ha tak i deg og trenger telefonnummeret ditt.
Det finnes derimot måter å bli funnet på uten å ha en nettside. For eksempel ved å ha kun en about.me-profil, kun en Facebook-side, eller kun en kjøpt profil på Gule Sider, eller lignende.

Men; er du sikker på at du ikke en nettside kan gi deg omsetning?

Pkt 2: Du tjener penger på nettsiden din!

Dersom eneste grunnen til å ha en nettside er at du ‘skal bli kontaktet’ kan det være lett å tenkte at,

«nei, jeg tjener ikke penger på nettsiden min!».

Men da tar du feil.

Hva skjer når noen kontakter deg? Hvor mye mer tjener jo på å bli kontaktet enn å ikke bli det? Hvilken inntekt går du glipp av om du ikke får telefonen du skulle fått?

Tror du ikke at du skaper omsetning av nettsiden din i dag kan det også være at du har for dårlig oversikt over hvilke leads nettsiden din gir. Begynn med å lage noen tydelige kontaktpunkter, som du kan spore tilbake. For eksempel et enkelt kontaktskjema (som du vet fungerer!) så du kan spore veien inn, fremfor å kun oppgi eposten eller telefonnummeret ditt.

Pkt 3: Nettsiden som din markevarebygger kan være verdt ganske mye.

Nylig bestilte jeg 200 løpemeter reisverkstømmer fra en lokal trevirkeleverandør. De hadde en nettside jeg brukte for å kontakte dem. Etter to forsøk over tre uker, uten svar, fant jeg i stedet telefonnummeret deres (via GuleSider-app’en min) og bestilte via telefon. Treleverandørens nettside bidro ikke så mye til mitt salg. Den ødela nesten et salg i stedet. Så i deres tilfelle er ‘inntekten av nettsiden’ mest sannsynlig relativt lav.

Derimot har jeg en kunde som selger mange av tjenestene sine ansikt til ansikt, men som bruker nettsiden som en trygghet for kunden. De vet at mange av kundene deres er avhengig av at den de snakker med og som skal ta den endelige avgjørelsen får en ‘god magefølelse’ av firmanavnet deres – noe de blant annet gjør ved å ‘titte på nettsidene’. Hver salg ligger ofte mellom 2-10 millioner, så i deres tilfelle, om ‘den gode magefølelsen’ er siste dråpen for å få gjennom et salg, kan «inntjeningen» nettsiden gir være syvsifret.

Men hva er potensialet, da?

Trevirkeleverandørens potensielle mulighet for inntjening via en skikkelig nettside er relativt mye høyere enn det inntjeningen er i dag.
Og det nettsiden din skaper i omsetning for deg i dag, er kanskje et annet tall enn det den har potensiale til – med noen billige eller dyre grep.

Konklusjonen er derfor en revidert versjon av påstanden min:

Utgiftene for din nettside skal være 25% av det du potensielt kan tjene på å ha nettsiden.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke på “Hva bør en nettside koste?”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s