Netflix – redesignet på en time og testet

Jeg redesignet søkeresultatet på Netflix.com for å se om min kollegas teori stemte.

Forrige uke skrev min kollega, Espen Klem, et blogginnlegg om å bruke Phi-spiralen for å designe bedre søkeresultater. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut teoriene hans.

Min kollegas blogginnlegg
Min kollegas blogginnlegg

Jeg bestemte meg for å bruke en nettside flere av oss bruker ofte; Netflix. Eller i det minste; et konsept folk klarer å tenke seg inn i: å lete etter film på nett.
Jeg redesignet altså søkeresultatet til Netflix – og brukte Phi-spiralen som modell.

Det første designet jeg lagde viser søkeresultatet på søket etter skuespiller Kevin Spacey.
Dette er designet:

Redesignet søkeresultat på netflix; med søkeordet Kevin Spacey

Da jeg testet dette designet på nettsiden FiveSecondTest.com viste de 15 første visningene at designet traff midt i blink. Yepp: Det hadde sikkert vært mer overbevisende med 150 og ikke 15 testpersoner, men erfaringene våre er at klare trender på så lite som 5-6 personer ofte er identiske med resultatet av ti ganger så mange.

Uansett. Her er resultatet fra testen, som viser hvor brukerne så først (og evt som sted nr 2):

Brukertest 1

Som resultatet viser: Kollegaen min sin teori ser ut til å stemme.

Men … vent litt. Titter du litt nærmere på resultatet ser du at de fleste klikkene er midt i ansiktet på Kevin Spacey. Brukerne våre visste at de lette etter mr Spacey. Kan det da hende at hjernen vår automatisk leter etter øynene hans?

Jeg lagde et nytt design. Denne gangen med søkeordet ”horror movies”, for å se forskjellen.

Her er designet:

Redesignet søkeresultat på netflix; med søkeordet Horrow movies

Og her er resultatet:

Brukertest 2

Som vi kan se fungerer spiraldesignet fortsatt – om enn ikke like tydelig som test nummer én. Samtidig ser vi jo at vi tiltrekkes av ansikter – noe som jo gjør at vi må tenke oss om en ekstra gang når vi bruker et søkeresultat bestående utelukkende av bilder .

Men uansett: Espen Klems myth: Confirmed!

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke på “Netflix – redesignet på en time og testet”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s