En søkedrevet nettbutikk kan raskere la deg finne varen du vil kjøpe!
Jeg har redesignet Gmax.no for å vise hvordan.
Eksempel: Jeg er på jakt etter noen kule, nye sko jeg kan bruke til sommeren, og vet at Gsports gmax.no kan være stedet å begynne.
Jeg vet ikke engang hvordan jeg endte opp på den lyseblå Nike-skoen til 449, og jeg sliter faktisk med å finne den igjen. Det er skoen jeg vil ha. Problemet er at det er en barnesko.
Det er her en søkedrevet nettbutikk hjelper meg videre.
I dag
Dette er dagens presentasjon av ett enkelt produkt:

Siden gir meg mange ulike valg; Minst 22 valg som ikke har noe med produktet å gjøre, allerede i første skjermhøyde. Kjøpsknappen er langt unna selve produktet, og det virker nesten som å dele produktet på Facebook er viktigere enn å kjøpe det.
Redesignet
Vi gjør to grep. Først fjerner vi alt det uvesentlige, det kan en hver designer hjelpe deg med. Så legger vi til tre søkeresultater rundt produktet. De viser produkter med tilsvarende egenskaper. Da får vi:

Produktet får hovedrollen, og egenskaper tilknyttet produktet (farge, stil, alder) gir deg muligheter til å klikke videre om vi ikke traff blink.
I dette tilfellet er det jo det tennisinspirerte designet som jeg likte – ikke at den var lyseblå eller at den var for barn.
Muligheten for å navigere seg frem eller tilbake i hierarkiet, i kategorier eller å finne kundeservice er minst like tilstede som før; men fokuset er på skoen og ikke på nettsidemenyen.
Hva gjorde jeg?
I tillegg til å bruke våre teknikker om å la informasjonen tilknyttet produktet du ser på gjøre det lettere å finne produktet du vil kjøpe, har jeg også gjort noen designendringer vi har erfart at gir en bedre brukeropplevelse:
- Jeg har flyttet søkeknappen og knapper tilknyttet produktet mye nærmere produktbildet
- De avanserte handlekurv-/kjøpsfunksjonene er tenkt å komme først når man klikker på kjøp-knappen
- Jeg har fjernet de fleste sosiale mulighetene (anmeldelse og like), og tenker at dette er noe som bør ligge etter et kjøp er gjort
- Topp og bunnmeny er forsøkt flyttet vekk fra hovedområdet, for å gi Nike Capri Lace hovedrollen.
Tatt over i live-verden
For et live butikkbesøk ville dette betydd at butikkmedarbeider Ola på Gsport plutselig nå begynner å lytte til deg, og vise deg sko som passer den skoen du holder i hånda og vurderer å kjøpe – fremfor å fortelle om dagens tilbud eller at du får et Cruise med Colorline om du handler for 2000 :-) Sier du «jeg liker den lyseblå fargen», viser Ola deg ikke noen grønne som han får høyere provisjon for, men andre lyseblå sko. Faktisk omtrent som opplevelsen min var da jeg besøkte Gsport på Lillestrøm nå i påsken.