Tiles: Det nye søkeresultatet?

100% av brukerne som søker på internsøket vet de leter etter et dokument og ikke en kollega. Hvorfor skal vi da vise både dokumenter og mennesker i samme resultat?

100% av brukerne som søker på internsøket vet de leter etter et dokument og ikke en kollega. Hvorfor skal vi da vise både dokumenter og mennesker i samme resultat?

For noen uker siden utførte kollegaen min Harald og jeg brukerintervjuer hos en kunde som skal ha en “intern Google”. Oppgaven vår var å avdekke hva behovet for internsøk var, før vi begynte å tenke konsept og interaksjonsdesign.

Ett av funnene var at 100% av de som leter etter informasjon vet hvilken innholdstype de leter etter. Det ga oss noen tanker om hvordan vi enklere kan lage et bedre søk:

Da saksbehandler Paul lette etter kunden ”Vietnam Workshops” visste han nemlig at det var saksdokumentet han var på jakt etter – og ikke en kollega, en PowerPoint-fil eller en nyhet fra intranettet.

Tidligere har vi tenkt at dette er måten å løse et søk på ”Vietnam Workshops”:

Et standard søkeresultat

Men kanskje dette er måten å gi Paul et godt svar på?

Tiles-design

Ved å be han om å hjelpe oss med hvilken søkemodus han er  i før vi begynner å gjette på svaret hans, vil vi mest sannsynlig kunne gi han et tydeligere treff.

På samme måte som Finn.no ikke lar meg søke på ”Oslo” før jeg har valgt om det er Eiendom eller Bil jeg er på jakt etter, kanskje ikke vi skal gi Paul svaret på ”Vietnam Workshops” før han har fortalt oss om han er på jakt etter en intranettartikkel eller et saksdokument.

Likevel: Da vi brukertestet dette noen uker senere fikk vi klare tilbakemeldinger på at det rene tiles-designet fikk brukeren til å føle seg litt ”lurt”. De hadde gjort et søk, men måtte ta et valg for å få svaret. Dette er også en kjent sannhet blant søkeekspertene; at et søkeresultat ikke må føles som Monty Pythons ostebutikk.

Dermed ble Ole Brumms ”Ja takk, begge deler”-versjonen nok en gang løsningen; med en tydelig oppfordring om å velge kategori, men med noen søketreff synlig allerede på første side.

Blandet resultat

Et godt argument for å vise resultater under de ulike ”søkemodusene” er også for å vise Paul at vi ”vet mer enn han tror”. For eksempel kan det hende han lærer noe nytt om kollegene sine, ved å se hvem som er tilknyttet kunden ”Vietnam Workshops” … Eller at han vil finne noe interessant i en intranettartikkel, som vil gjøre saksbehandlingen hans enklere – uten at dette var noe han ville tenkt å søke etter i utgangspunktet?

Men et design som tydelig viser at Paul kan velge seg en søkemodus, vil hjelpe han til å hjelpe oss med å gi han et mer nøyaktig søkeresultat.

 

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s