Comperio.no – Comperio tar sin egen medisin

Da vi så at 40% av de besøkende på vår engelske nettside Comperiosearch.com det siste året kom fra Norge, og vi vet at vi har et til tider komplisert budskap, var det naturlig å lage en norsk versjon av budskapet vårt.

Min arbeidsgiver Comperio har fått nye nettsider – på norsk.
Hvorfor? Og hvordan?

Frem til nå har Comperio kun hatt engelskspråklige nettsider. Arbeidsspråket vårt er engelsk, og det er ressurskrevende å kjøre flerspråklige nettsider.
Likevel: Da vi så at 40% av de besøkende på comperiosearch.com det siste året kom fra Norge, og vi vet at vi har et til tider komplisert budskap, var det naturlig å lage en norsk versjon av budskapet vårt.

Da vi skulle lage nettsidene bestemte vi oss for å ”ta vår egen medisin”. Vi har i flere år kjørt innholdsworkshop med kundene våre; blant annet kjernemodellen (les mer om kjernesidemodellen her) – og bestemte oss for å kjøre denne på oss selv.

Slik så nettsidene til Comperio ut da jeg begynte der i januar 2011.
Slik så nettsidene til Comperio ut da jeg begynte der i januar 2011.

En tirsdag og onsdag i januar fant Norges-leder Rune, markedssjef Enda, fagleder Harald, frontend-kongen Jørgen og jeg oss et konferanserom og kjørte en kjernesideworkshop.

I en slik workshop er oppgaven å finne ut:

  1. Hvem er målgruppen vår og hva kjennetegner dem – og ”hvem er han/hun?”
  2. Hvordan prioriteres disse – hvilken av målgruppene er viktigst for oss?
  3. Hva er kjernesidene til vår viktigste målgruppe? Hvilken oppgave kommer de til nettsiden vår for å løse?

Ut fra dette laget vi fire personas; altså fire stereotype mennesker som vi skal konsentrere oss om. Disse beskrev vi, satt et ansikt på, et navn på og fant oppgavene til. Dermed ble det enklere i prosessen videre å snakke om at ”Karstein kommer jo til nettsiden vår for å …”, fremfor å snakke om ”ja, men dersom målgruppen kommer hit for å … så … kanskje …”

tavle
Brutalt ærlig bilde av tavlen vår – ganske midt i prosessen.

I neste runde ble det igjen ganske enkelt å lage ”Karstein” sin kjerneside, rett og slett ved å lage en side som ga alle svar vi mente han som «potensiell kunde» ville trenge svar (på for å kunne overbevise kollegene sine om at Comperio ville gi dem løsningen de trengte).

Foto: Harald Haugerud
Jørgen (f.v.), Rune og Johannes i full sving.

Når vi da hadde laget en kjerneside til tre av våre personas hadde vi så godt som hele nettsiden klar, og forsiden sa seg selv. Der er kjernesiden til personen vi har prioritert som nr 1 øverst, og så fortsetter det i synkende rekkefølge.

En viktig forskjell på Norge og for eksempel USA er ”the tone of voice”. Vi nordmenn er vant til et lettere og mindre høytidelig språk – noe vi har prøvd å gjennomføre på de norske nettsidene.

Det har også vært et mål for oss å jobbe agilt med dette: Dvs. ikke bite over for mye av gangen, og lansere raskt. I første omgang inneholder nettsidene våre kun det vi vet de MÅ inneholde, så planlegger vi heller å lansere ”påbygg” i tiden fremover. Ellers havner vi fort i samme felle som kundene våre kan havne i; med å legge ambisjonene så høyt at innholdet er utdatert før lanseringen kommer.

Det vi ser vi trenger i tiden fremover, for å dekke målgruppen vår sine kjerner i større grad, er blant annet bedre ansatt- og kundecase-presentasjoner.

De nye norske nettsidene
De nye norske nettsidene. Klikk her for å se dem «live».

Ta kontakt dersom du vil vite mer om hvordan vi jobber strategisk med nettsideinnhold for kundene våre i Comperio.

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

1 thought on “Comperio.no – Comperio tar sin egen medisin”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s