På morgenen i dag diskuterte min kollega Harald og jeg om Gjensidige.no funker. Hans påstand var; «Du finner jo det du leter etter». Slike påstander må man utfordre.
På morgenen i dag diskuterte min kollega Harald og jeg om Gjensidige.no funker. Hans påstand var; «Du finner jo det du leter etter». Slike påstander må man utfordre.
Første utfordring jeg kom på var «Finn nummeret til kundeservice»:
Det står tydelig øverst til høyre – oppdrag utført på 2 sekunder.
Andre utfordring var «Finn åpningstidene til Gjensidige i Bergen»:
Her er stien Harald klikket seg gjennom:
Harald begynte på forsiden. Her scrollet han endel opp og ned uten å finne noe om åpningstider. Han klikket også på «meny» for å finne noe der, men fant ikke «åpningstider der», så han endte opp med å klikke på «Kontakt og kundeservice».
På «kontakt og kundeservice» lette han etter triggerordet «åpningstider» uten å finne dette. Så han klikket igjen på «meny» og valgte «om oss».På «om oss» fant han ikke noe av interesse, og søkte derfor på «åpningstider» i søkefeltet.Her fant han mange kontoret, men ikke Bergen. Så han klikket seg inn på Rødberg-kontoret.Rødberg-kontoret lette han ikke etter, så …… han gikk opp i adressefeltet i nettleseren sin …… og slettet siste del av URLen …… så han kom til oversikten over kontoret. Her fant han Bergen-kontoret …Og dermed åpningstiden for Gjensidige i Bergen.
Synes du det fungerte fint? :-)
I etterkant fant vi ut at «feilen» Harald gjorde var å ikke scrolle på denne siden:
Grunnlegger og daglig leder i Brainify, med 26 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Stortinget, Posten, Aker Solutions, Dagsavisen, Morgenbladet, Vårt Land, Redd Barna og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.
Vis alle innlegg av Johannes
6 kommentarer om “Tantetest av Gjensidige.no”
Det virker som om folk ikke stoler på vanlige nettsider sine egne søkeskjmaer i samme grad som de stoler på Google sitt søk. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor mye dårlige søkesider/søkeresultater det finnes rundt på nettet.
Men til neste gang vet forhåpentligvis Harald at Gjensidige sitt søk er bra, og søker da etter «åpningstider bergen» og finner frem med en gang.
Men enig i at det burde vært en knapp tilbake til alle kontorer-siden.
Men nå er det jo også slik at brukere ofte begynner med ett søkeord … Iallefall har vi sett det på våre brukertester. Og det som mangler her er rett og slett en «best bet» – dvs et redaksjonelt styrt topptreff som viser deg at vi forstår hva «åpningstider» er, og at vi trenger at du velger et kontor for å få et nærmere svar.
Alternativt kunne dette også vært løst ved å gi treff i menyvalg – som igjen ble presentert som topptreffet (evt i sin helhet).
Jeg er helt enig med deg.
Jeg ville bare nevne at det er synd at folk blir preget av dårlige nettsider de har brukt før og derfor bruker nye bra løsninger som om de skulle vært dårligere enn de egentlig er.
Synes det er litt rart at ikke denne modulbaserte presentasjonsformen er tatt inn i søkeresultatet.
De jobber sikkert fortsatt med sidene og kanskje de snart vil få inn «Finn ditt nærmeste kontor-modulen» i et resultat for søkeord som åpningstider, kontor +++.
Håper også de jobber med at søkeresultatet gi meg noen svar om jeg skriver «åpningtider» med en skrivefeil.
Hei, kan jeg få en kommentar fra en av interaksjonsdesignerne deres på følgende:
Har dere forsøkt å dekke use caset for avstemming av fakturaer bedriftskonto?
Bakgrunn: Annenhver måned skal jeg (og alle andre med et lite AS) gå gjennom bankutskriften og matche utgifter mot fakturaer. Hver gang jeg kommer til en linje der det står «Gjensidige» er det som å sykle i en trikkeskinne. I motsetning til alle andre sender dere ikke en PDF på fakturadato, så jeg kan ikke søke i e-posten min, men må logge meg inn. Det hadde vært greit hvis dere hadde hatt en side med fakturaer i kronologisk rekkefølge. Men dere har dere ikke. Nå har jeg nettopp surra rundt i tre kvarter på siden deres uten å finne fakturaene jeg trenger, og jeg må si til regnskapsføreren min at jeg har gitt opp. For alle andre tilbydere, eks. Telenor, PepCall, Hello, Basecamp og Domeneshop, er dette ikke noe problem. Hos Gjensidige, derimot, er dette er problem som gjentar seg hver eneste gang jeg er innom siden. Som heldigvis bare er seks ganger i året. Så, kan dere si i fra til interaksjonsdesignerne deres? Kan en av dem bekrefte at use caset er registrert?
Såh, mine 5 cent er at de ikke har dekket hvertfall ett nokså forutsigbart brukerbehov.
Hyggelig at posten min fortsatt er aktuell – 4 år etter. Eller kanskje ikke så hyggelig, siden det betyr at de ikke har testet nok? :-)
Uansett, takk for kommentaren. Så håper vi Gjensidige er like takknemlige.
Det virker som om folk ikke stoler på vanlige nettsider sine egne søkeskjmaer i samme grad som de stoler på Google sitt søk. Kanskje ikke så rart med tanke på hvor mye dårlige søkesider/søkeresultater det finnes rundt på nettet.
Men til neste gang vet forhåpentligvis Harald at Gjensidige sitt søk er bra, og søker da etter «åpningstider bergen» og finner frem med en gang.
Men enig i at det burde vært en knapp tilbake til alle kontorer-siden.
LikerLiker
Men nå er det jo også slik at brukere ofte begynner med ett søkeord … Iallefall har vi sett det på våre brukertester. Og det som mangler her er rett og slett en «best bet» – dvs et redaksjonelt styrt topptreff som viser deg at vi forstår hva «åpningstider» er, og at vi trenger at du velger et kontor for å få et nærmere svar.
Alternativt kunne dette også vært løst ved å gi treff i menyvalg – som igjen ble presentert som topptreffet (evt i sin helhet).
LikerLiker
Jeg er helt enig med deg.
Jeg ville bare nevne at det er synd at folk blir preget av dårlige nettsider de har brukt før og derfor bruker nye bra løsninger som om de skulle vært dårligere enn de egentlig er.
Synes det er litt rart at ikke denne modulbaserte presentasjonsformen er tatt inn i søkeresultatet.
De jobber sikkert fortsatt med sidene og kanskje de snart vil få inn «Finn ditt nærmeste kontor-modulen» i et resultat for søkeord som åpningstider, kontor +++.
Håper også de jobber med at søkeresultatet gi meg noen svar om jeg skriver «åpningtider» med en skrivefeil.
LikerLiker
Sendte nettopp denne til Gjensidige:
Hei, kan jeg få en kommentar fra en av interaksjonsdesignerne deres på følgende:
Har dere forsøkt å dekke use caset for avstemming av fakturaer bedriftskonto?
Bakgrunn: Annenhver måned skal jeg (og alle andre med et lite AS) gå gjennom bankutskriften og matche utgifter mot fakturaer. Hver gang jeg kommer til en linje der det står «Gjensidige» er det som å sykle i en trikkeskinne. I motsetning til alle andre sender dere ikke en PDF på fakturadato, så jeg kan ikke søke i e-posten min, men må logge meg inn. Det hadde vært greit hvis dere hadde hatt en side med fakturaer i kronologisk rekkefølge. Men dere har dere ikke. Nå har jeg nettopp surra rundt i tre kvarter på siden deres uten å finne fakturaene jeg trenger, og jeg må si til regnskapsføreren min at jeg har gitt opp. For alle andre tilbydere, eks. Telenor, PepCall, Hello, Basecamp og Domeneshop, er dette ikke noe problem. Hos Gjensidige, derimot, er dette er problem som gjentar seg hver eneste gang jeg er innom siden. Som heldigvis bare er seks ganger i året. Så, kan dere si i fra til interaksjonsdesignerne deres? Kan en av dem bekrefte at use caset er registrert?
Såh, mine 5 cent er at de ikke har dekket hvertfall ett nokså forutsigbart brukerbehov.
LikerLiker
Hyggelig at posten min fortsatt er aktuell – 4 år etter. Eller kanskje ikke så hyggelig, siden det betyr at de ikke har testet nok? :-)
Uansett, takk for kommentaren. Så håper vi Gjensidige er like takknemlige.
LikerLiker