Designutvikling

Hvordan har et av verdens ledende selskaper på design endret forsiden på nettsiden sin de siste 15 årene … Og hva kan vi lære av dem?

Hvordan har et av verdens ledende selskaper på design endret forsiden på nettsiden sin de siste 15 årene … Og hva kan vi lære av dem?

1997

1999
2001
2003
2005
2007
2009
2011
I dag. Kilde: web.archive.org

Skal vi bruke mye tid på å lure på hva vi kan lære av Apple?

Som alle andre bruker de mer av skjermbredden og de har gått bort fra å bruke tekst som grafikk. Ikke noe unikt der. Det som er unikt med Apple er jo deres enorme guts til å forenkle og prioritere.

Apple står selvsagt i en unik posisjon der de fleste vet hvem de er og hva de tilbyr. Likevel er det ganske imponerende at de, med alt de har av produkter og målgrupper, de siste årene har endt opp med å si mindre og mindre – og velger å fokusere på ett enkelt budskap og kun korte ord for valgene videre.

Er det vi kan lære av Apple rett og slett prioritering? Eller er deres tøffe valg noe som har endret seg parallelt med publikums kjennskap til Apple, og noe som ikke kan overføres til andre enn verdens største selskaper. Hva mener du?

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

2 thoughts on “Designutvikling”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s