For ett år siden startet vi i Comperio Design Team med planlegging og research for det som i dag har resultert i en ny grafisk profil. Det innebærer ny logo, ny profilering av tjenestene og produktene våre, flere farger i paletten vår, redesign av kontorlokalene våre i Oslo, Stockholm, London og Boston, og Comperio-ansatte som med stolthet deler ut nye visittkort.
Researchen vi gjorde i forkant av reprofileringen var tredelt:
- en enkel analyse av hva som ikke fungerte med den eksisterende profilen, hvilke sammenhenger vi brukte logoen i og hvilke logoer vi ble sett i sammenheng med
- en intern undersøkelse for å avdekke Comperio-ansattes tanker om ”hvem vi er”
- statistikkinnsamling fra materiell fra de vi anser som verdens fremste brands; for å se hva som kjennetegner et brand som ”ikke bare er en logo”, samt disse brandenes bruk av farger, fonter og grafiske elementer
Utfra denne researchen endte vi på en brief som sa at vi måtte ha en stoltere, tøffere, mer moderne logo, som var tung typografisk og hadde sort som hovedfarge. Logoen måtte være ensfarget og uten 3D-effekter eller skygger, og den måtte være i med en Sans Serif–font (for eksempel Arial og Helvetica).
Etter flere retninger, skisser og interne møter er dette vår nye logo:
En enkel typografisk logo, med detaljer du ikke ser før du oppdager den flere ganger, der vår nye payoff; ”Search Matters”, blir gitt den oppmerksomheten den fortjener.
Dette er fargene våre:
Oransje- og cyan-fargen har vi hatt siden Comperio ble født, men den nye profilen har mer fokus på sort og gråtoner i tillegg. Og ikke minst har vi lagt til en ny farge: lillafargen – som skal få oss litt mindre tekniske, og vise frem den verdifulle kreativiteten vi har så mye av, med blant annet designteamets oppblomstring.
Nå gleder vi oss til å vise oss frem i magasiner og aviser, på nettsider og i sosiale medier og på konferanser over hele verden i årene som kommer … Og vi gleder oss til å med enda større selvsikkerhet kunne slå fast at; Search Matters®!
Er lite glimt fra de redesignede kontorene våre i Oslo, med hvit logo på hvit vegg, store klisjéer på veggene, bilder i taket og lekerom med FatBoys og gress på veggen:
Litt bonusmateriell for felles designnerder:
Her … er mitt nye visittkort:
Et 400 grams bestrøket papir, med 5+4 fargers trykk (lilla pantone-farge på Twitter-fuglen for å slippe raster i nebbet). Baksiden av kortet har en 4-fargers lys gråfarge (C3 M3 Y4 K0), med hvit logo, der logoen er hevet med relieff-lakk.
Ja, det er bare et visittkort … og Jaguar er bare en bil :-)
Takk til Østfold Trykkeri for nok en god jobb for den krevende kunden deres.
Én tanke om “Ny logo og grafisk profil for Comperio”