Første kjernemodell-resultat lansert

I dag lanseres Misjonsalliansen.no. Et nettsted vi har jobbet med nå i snart ett år. Dette er det første større nettstedet der virkelig Kjernemodellen har vært en viktig del av prosessen.

I dag lanseres Misjonsalliansen.no. Et nettsted vi har jobbet med nå i snart ett år. Dette er det første større nettstedet der virkelig Kjernemodellen har vært en viktig del av prosessen.

I god ”smidig prosess”-ånd er dagens lansering den første av flere dellanseringer, selv om ikke selve prosjektet er smidig. Det er en side uten søk og med noen feil her og der – men en side som er betraktelig bedre enn den de hadde ”live” i går.

Teknisk løsning for den nye Misjonsalliansen.no står Kommunion for, mens strategi og innhold er utviklet ved hjelp av Kjernemodellen i tett samarbeid mellom Misjonsalliansen, Comperio og Netlife Research:

Vi endte opp med fire brukerprofiler – fire personas om du er kjent med uttrykket – med ulike oppgaver som skulle løses. Disse har vi da bygget hele nettsiden rundt. Dermed er det kjernesidene til disse fire personene, altså hva deres oppgave(r) er på nettsiden som er avgjørende for hva vi bruker mest tid på, hvilke sider vi perfeksjonerer og hvordan disse ligger i forhold til hverandre.

Frivillig arbeid er en side som skilte seg tydelig ut som en kjerne vi måtte jobbe mer med og få tydeligere og bedre. Blant annet fordi dette var en tilbakemelding fra sentralbordet, som fikk mye spørsmål om akkurat dette temaet.

En typisk ting man finner i en prosess som dette, er internspråk som gjør det vanskelig for brukeren å finne frem. F.eks. var ganske gjennomført frivillig arbeid omtalt som voluntørtjeneste. Søkeloggene og statistikken viste derimot at ordet «frivillig arbeid» var hyppig søkt på, og en typisk vei inn på sidene. Men veien inn førte dem til en nyhetssak som ikke hadde noen tydelig vei videre til mer informasjon om frivillig arbeid i Misjonsalliansen.

På dette prosjektet, som på alle andre webprosjekt, har vi forsøkt å ikke begynne med forsiden – som man gjorde for 3-5 år siden. Forsiden til misjonsalliansen.no har skapt seg selv, nærmest som en innholdsfortegnelse for resten av siden, der de viktigste triggerordene har en strategisk plassering.

På forsiden er nyhetsfokuset fjernet. Fra å være en Dagbladet.no-etterligner (som virket som en god strategi i 2005) har nå en Misjonsalliansen-Wikipedia tatt over. Wikipediaen er altså det som forteller om hvor Misjonsalliansen jobber, hvilke arbeidsområder de jobber innenfor, hvem som jobber for Misjonsalliansen og hvordan du kan bidra, som for eksempel fadder, som mikrogiver eller ved å finne ”ditt prosjekt” som du kan ”eie” helt selv, eller betale deler av.

Selv om nyhetene er fjernet, betyr ikke det at Misjonsalliansen ikke skal ha en arena til å fortelle om enorme resultater i Bolivia, vise en video om vannboring i Kambodsja eller vise bilder fra utviklingsprosjektet i Libya. Dette er en viktig del av Misjonsalliansen; da dette er det som får oss nærmere prosjektene og menneskene som mottar støtten. Dermed var det naturlig med en god blogg, skrevet mer personlig enn tidligere, og med lavere terskel for utsendingene til å publisere hverdagsinntrykkene sine.

Likevel; det viktigste med de nye nettsidene: Brukeren skal enkelt finne det han er på jakt etter og få svar på spørsmålet sitt eller få løst oppgaven sin – uten skrikende bannerannonser eller avanserte hierarkier å finne frem i. Så er det nå oppgaven med å finne ut hvor godt dette faktisk fungerer begynner.

Ta en titt på misjonsalliansen.no og finn din måte å støtte Misjonsalliansen på ;-)

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke på “Første kjernemodell-resultat lansert”

  1. Hei! Der fant jeg bloggen din *smil* To spørsmål: 1.) Hvordan blir jeg følger hos deg?? Finner ikke Bloglovin eller no’. Jeg har blogspotblogg seh! 2.) Hvordan i hutteheite får jeg til ei bildekobling i innlegg??

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s