Jernia.no makeover – del 2

Etter fredagens innlegg om 1-hour-redesign av Jernia.no fikk jeg flere tilbakemeldinger både her på bloggen og på Twitter. Her er et av svarene, som ble for langt å gi på Twitter :-)

Etter fredagens innlegg om 1-hour-redesign av Jernia.no fikk jeg flere tilbakemeldinger både her på bloggen og på Twitter; blant annet fra Filip Elverøy (@filipelv) i SEB som skrev følgende:

Kult - 60 min Hva skjer med menyen når du har valgt noe, da vil ja ha hovedfokus på valgt kategori og ikke en utfoldet meny

I utgangspunktet tenkte jeg at å svare på dette ville være å ta et eksempel for langt. At Jernia.no-eksempelet ikke lenger ville være et eksempel, men ville oppfattes som et faktisk forslag til endring, fremfor å være et illustrativt eksempel på at de fleste nettsider kan bli bedre av en times finpussing og benyttelse av kjente “designregler”.

Jeg vil ikke ta Jernia-eksempelet videre. Men Filips spørsmål er noe jeg gjerne vil svare på med en konseptskisse fra et forprosjekt mine kolleger i Comperio gjorde for Dustin.se:

Wireframe Dustin.se
Klikk for større utgave. ©Comperio

Vi er veldig glade i søk som svaret på de fleste utfordringer. Det gjelder også i dette tilfellet. Vår tanke, for nettbutikker som Jernia.no eller Dustin.se, vil ofte være at et klikk på en kategori gir søkeresultatet for denne kategorien.

Det vil si, at om du klikker på ”Maling og utstyr” får vi nærmest en ny forside, som kun dreier seg om maling; med de beste malingstilbudene, de mest solgte produktene, de mest sette produktene, de beste malingstipsene, de som liker ”Jernia Maling” på Facebook, osv.

I tillegg gir et klikk på et menyvalg oss også litt mer informasjon om hvem personen som klikker er. Har vi gjort et godt forarbeid har vi mest sannsynlig en klar profil om hvilke kunder det er som klikker på ”Maling og utstyr”. Dermed vet vi kanskje også hvilke oppgaver, i tillegg til å få vite mer om maling, denne personprofilen har, og kan bygge opp hver underkategori utfra dette.

Eksempelet fra Dustin viser ikke et kategori, men et produkt. Likevel; det viser litt om hvordan vi tenker i forhold til å gi brukeren alternativer og veier videre, utfra hva vi vet han eller hun er på jakt etter.

Og hva skjer med menyen?, som Elverøy spør om. Jeg er stor fan av en ekspandert bunnmeny, med like mange valg som vises på Jernia-eksempelet. Da kan vi i hovedområdet, på øverste delen av siden, konsenterere oss om valget brukeren har tatt: Vi holder oss til Maling, og godtar at det er den kategorien, og ikke alle de andre, som er interessant for kunden … samtidig som vi lar han beholde navigasjonsmuligheten i en kjent bunnmeny.

Er dette et innsalg?

hvis dine 60 min (ikke bestilt) redesign er ment som prøvetimer/innsalg av konsulenttjenest...Elverøy stilte også på Twitter på fredag spørsmål om, som svar på et et litt letthendt og raskt svar fra meg (som jeg forstår kunne tolkes både hit og dit), om jeg gjorde dette som et ubestilt innsalg mot Jernia.

SÅ: er 1-hour-makeover-eksemplene for Finn.no og Jernia.no innsalg?
Ja, det er det.

Men; det er ikke kun et innsalg mot Finn og Jernia, men et (ubestilt) innsalg mot alle kunder jeg har og ikke har, og som kan trenge den kompetansen jeg og kollegene mine innehar. Alt jeg skriver på bloggen min, på Twitter, og på deler av Facebook og Google+ (dvs innlegg kun synlig for kundene mine) er ment som et «innsalg», altså å fremme tjeneste mine. Det er sjeldent jeg er i et innsalgsmøte, og ikke refererer til bloggen min.

Å bruke dyrebar arbeidstid på sosiale medier, uten å tenke at det til slutt vil gi noe tilbake, vil jeg anse som en dårlig strategi. Jeg ser ikke på bloggen min som en skrikende reklameavis med store prisbomber og ”bestill nå!”, men mer som et ledd i merkevarebyggingen av meg selv, Comperio og søk som en løsning på de fleste digitale utfordringer.

Og om Elverøy, som er Senior Director Digital media i SEB (han har etter at blogginnlegget ble skrevet blitt Country manager i NetOnNet Norway), mener at hans twitring ikke på sikt er til det beste for SEB … (dvs at de faktisk lønner seg enten økonomisk eller merkevaremessig – og dermed på sikt økonomisk) … så ville jeg anbefalt han å skifte strategi :-) Men jeg tror faktisk vi er enige.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og daglig leder i Brainify, med 26 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Stortinget, Posten, Aker Solutions, Dagsavisen, Morgenbladet, Vårt Land, Redd Barna og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke om “Jernia.no makeover – del 2”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: