Jernia.no redesignet på en time

For en stund tilbake redesignet jeg Finn.no på en time. Nå er det Jernia.no sin tur.

For en stund tilbake redesignet jeg Finn.no på en time. Nå er det Jernia.no sin tur.

Jeg setter pris på gode nettbutikker! Nettbutikker som lar meg drømme meg litt bort, selv om jeg ikke skal ha noe. Nettbutikker der jeg kan sammenligne ting jeg ikke hadde tenkt til å kjøpe, og som lar meg se detaljerte bilder av speilreflekskameraet kona har gitt meg klar beskjed om at jeg ikke har råd til.

En av disse nettbutikkene er Jernia.no – som har ting som passer for meg som er litt kjøkkenmann (les; matinteressert – evt tjukk). Jernia.no har potensiale, men faller i fellen ved å tro at de kan «overbevise meg om å lete etter noe annet enn det jeg faktisk er på jakt etter» (noe de sikkert til en viss grad kan).

Jeg satt meg ned i en time, for å se hvor mange forbedringer jeg kunne gjøre på forsiden deres i løpet av 60 minutter. Her er resultatet. (Klikk for store versjoner).

FØR:

Skjermdump av Jernia.no

ETTER:

Jernia.no redesignet

Hva er endret?

1. Gi meg det jeg er ute etter

Den største endringen er at forsiden er gjort om fra å være en reklameavis, til å bli en søkbar katalog for produktene – som jeg jo kommer dit for å finne og sammenligne.

  • Søkeboksen er gjort større og vist tydeligere
  • Søket er flyttet over kategori-flippene, for å vise at jeg kan søke i alt – og ikke bare i den kategorien jeg evt har valgt
  • Søkeboksen har fått en tydelig oppfordring til brukeren

2. Gi meg oversikten

I tillegg til å søke via en søkeboks, søker vi ofte etter triggerordet vårt med øynene våre. Derfor vil det være en fordel å få opp hele listen med underkategorier, som de i dag har i venstrekolonnen, over i hovedfeltet på nettsiden. Jeg har lagt alle underkategoriene under hver kategori-flipp, som jo i dag ligger dobbelt opp. (I tillegg har jeg fjernet disse firkantene foran underkategoriene, som for meg ser ut som check-bokser.)
Det jeg ikke har gjort, som bør gjøres, er å sortere disse listene alfabetisk. Det er nemlig sånn at lister på mer enn 5-6 valg blir vanskelig å lese om de ikke står i alfabetiske rekkefølge.

3. Bort med flashy reklame

Det er med glede jeg har fjernet reklamebyråets papirreklame-jpg, som rett og slett er en forstyrrende, ikke laget for web og uleselig for Google. Det nye designet viser fortsatt gode tilbud, men inkluderer det i resten av designet.

Det er likevel greit å nevne at jeg forstår argumentet om at en nettside også skal kunne påvirke oss emosjonelt. Men i dette tilfellet mener jeg at Jernia.no er et verktøy for å løse oppgaven vår; nemlig å se om Jernia har det jeg vil kjøpe (evt om de har ting som jeg drømmer om å kjøpe og bare vil se nøyere på), og ikke et sted man kommer uten mål og mening.

Jeg kunne sagt mye mer om dette …
men skal la være :-)

4. Gode argumenter

Det som derimot er gode salgsargumenter, nemlig at de gir meg 45 dagers returrett, frakt fra kr 50 og har over 3000 produkter, er jeg helt enig i at bør fremheves. Det vil være gode kjøpsargumenter for de fleste brukerne – uavhengig av hva de er på jakt etter.

5. Designjusteringer

Designer på produkter - før og etterI tillegg har jeg gjort noen designjusteringer, som rett og slett kan gi siden et mer harmonisk utseende:

  • Jeg har justert litt på margene på toppmenyen
  • Jeg har gjort om tilbudsprodukt-listen fra 4 til 3 produkter (fordi øyet vårt liker partall), og fremhevet det ene produktet (så øyet vårt vet hvor vi skal begynne)
  • Jeg har endret på utseende på produktlistene (bildet) nedover på siden, flyttet produktbildet til venstre for teksten og endret så alle priser og KJØP-knapper har like mye marg mellom seg og produktbeskrivelsen.
  • Jeg har fjernet den blå rammen, som bare var nesten lik blå som lenke-fargen, på Facebook-boksen
  • Jeg har fjernet en nærmest usynlig grå, stiplet linje som gikk mellom produktene – og erstattet dette med rene, grå linjer som strammer opp listen nedover på siden.

Når dét er sagt …

Det som er veldig viktig å presisere, er at dette kun er én times jobb og det er gjort på bakgrunn av kun den informasjonen om Jernia og kundene deres som jeg selv sitter inne med. I en ekte prosess tas avgjørelser som dette på bakgrunn av faktaopplysninger, brukertester og -undersøkelser, og vil selvsagt både ta mer enn én time og vil gi et bedre resultat.
Dette er kun gjort for å vise at noen få tanker om design og brukeropplevelse kan løfte de fleste nettsider, og at det på nett er viktigere å gi brukerne det de er på jakt etter (for å løse oppgaven sin), og ikke in-your-face-reklame.

Enig?

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

10 kommentarer om “Jernia.no redesignet på en time”

  1. Som vanlig godt jobbet, og selv om jeg er enig i at «papirreklame» er lite egnet på nett så et det et stort problem i å ta bort det store reklamebanneret. Nemlig at det er en kampanje, og den kommer på ingen måte frem i den nye nettsiden. Tenker vi retail-management er det mye viktigere å få frem kampanjen og trigge et mulig «kjøperaid» enn at vi treffer den evt. ene personen på utkikk etter gressklipper med det gode gressklippertilbudet. Man må få til å fortelle kundene at det er tilbud på det de trenger, uavhengig av hva det er. Jeg ville derfor lagt inn «Hvor lenge tør du vente?» kampanjen over priseksemplene i den nye siden din.
    Det beste du har gjort er å flytte facebook «likerne» til siden, slik vi er vant til å se de i steder for et bånd tvers over siden. (Ser ut som en teknisk feil spør du meg).

    Liker

    1. Jeg mener at «Hvor lenge tør du vente» hører hjemme på f.eks. Facebook. Og skal det gjøres på Jernia.no bør det gjøres på webbens premisser … F.eks. ved at et eller flere av produktene i produktlisten hadde nedtelllings-rabatt, der du ser hvor mye du kan spare på dét produktet.

      Men det er, som jeg skriver i innlegget, et spørsmål om man tror på jpg-reklamebannerets effekt eller ikke. Jeg vil gjette på at flere av brukerne i en brukertest ikke hadde kunne fortalt deg budskapet når du skrudde av skjermen.

      Liker

  2. Hei Johannes! Utrolig kult at du har tatt deg tiden til å se på nettsidene våre. Du har mange gode poenger fra et kundeperspektiv! Når det er sagt så er det ofte slik at det er flere interne hensyn som må tas, og mange som har ønsker/tanker om hva som skal vises hvor/når.

    Jeg finner det særlig interessant at du mener bannerannonser (ala JPG-en du fjernet) ikke har noen plass på en forside – da dette er vanlig praksis i flere nettbutikker (noe som selvsagt ikke betyr at det er «riktig».), og brukes som et element for å underbygge en pågående kampanje.
    Kampanjer er noen ganger litt mer enn bare produkt og pris også, og dette er en flate som gir mange muligheter til å påvirke kunden.

    Marius
    Jernia.no

    Liker

    1. Spennende, men kanskje ikke overraskende, at dere i Jernia.no er enige med meg ang. banneret. Produktfokusert profilering av en kampanje gir inntrykk av at det er enkeltstående tilbud, mens det dere antakelig har her er en bredere kampanje og derfor må profileres deretter. Jeg vil som kunde heller se hvilken kampanje som går for tiden enn noen tilfeldig utvalgte produkter…

      Liker

  3. Hei Johannes, takk for svar på denne diskusjon jeg var interessert i om navigasjonen.
    Hva gjelder den andre seksjonen din hvor du omtaler vår konversasjon opplever jeg at det mangler noen deler.

    Du twittrer til @elitatt:
    johshholmedahl:
    @elitatt Der tipper du nok ganske riktig :-) Vil si 1 time design, 2 timer bloggings … Og
    forhåpentligvis 12 timer diskusjon i etterkant.
    Hvor jeg ble nygjerrig på ditt design av jernia.no og stiller deg et spørsmål om dette.
    Til svar får jeg fra deg:
    Vi har mange tanker om hva som skjer når man klikker både her og der. Men prøvetimen er
    nok brukt opp ;-) Eller kanskje $-)

    Der var det ikke mye invitasjon til 12 timers diskusjon…og jeg har ikke bestilt noe prøvetime….så som du selv beskriver den så kunne denne tweeten tolkes både hit og dit.

    Din siste kommentar om arbeidsgiver osv… skal man vel ikke være alt for bombastisk. Noen twittrer privat mens andre er på jobb og målene kan være mange.
    Det er vel flott hvis det ene beriker det andre.(privat vs jobb) men ingen forutsetning for å være i sosiale medier. Dog er det vel bra hvis det ikke har negativ effekt for noen part.

    Liker

    1. Hei Filip. Ja, svaret mitt til deg kunne vært mer gjennomtenkt, og burde heller vært svart med en tilleggskommentar her på bloggen. Jeg mente selvsagt ikke at prøvetimen for diskusjon var brukt opp :-) Problemet var vel helst at jeg så for meg at svaret jeg måtte gi deg innebar en photoshop-jobb … Noe jeg mente falt under ting som burde vært gjort iløpet av den ene timen med makeover (som jo var brukt opp). Men som sagt: kunne vært løst med en mer elegant tilbakemelding ;-)

      Når det gjelder twitring for arbeidsgivere etc mener jeg at alle som skriver i twitter-bioen sin hva de jobber som, eller alle som (som meg) skriver en blogg som tydelig er skrevet for kunder (som det størst øverst i høyrespalten min) bør skrive dette med tanke på effekten det bør gi arbeidsgiveren. Ville aldri tenkt at du twitrer privat, med twitter-bioen din. Regner ikke med at du mener det heller.

      Liker

  4. De kunne også trengt å gjøre noe med kampanjepris-merkingen sin – når de har klistret på så mange klistrelapper at man ikke lenger ser bildet av produktet de prøver å selge:

    Mulig jeg er litt trøtt, men jeg scrollet til bunnen av siden og var irritert over at de hadde listet opp samme produkt flere ganger – før jeg innså at jeg bare hadde sett klistrelappene.

    Her er siden:
    http://www.jernia.no/k/kcf.aspx?tag=superhelg

    (Men mulig det forsvinner, i og med at det er «superhelg»..:))

    Uansett, bra redesign, Johannes! Som alltid :)

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s