Innimellom er det sååå vanskelig å blogge

Innimellom er det så vanskelig å blogge! Det er det ikke bare jeg som synes, men også kolleger, kunder, venner og familie jeg snakker med. Hvordan kan vi få bloggingen til å flyte litt mer?

Innimellom er det vanskelig å blogge! Det er det ikke bare jeg som synes, men også kolleger, kunder, venner og familie jeg snakker med. Hvordan kan vi få bloggingen til å flyte litt mer?

Comperios blogg: Search Nuggets
Comperios blogg: Search Nuggets

Det viktigste med å skrive en blogg mener jeg handler om «å ha noe å si». Vi må nærmest lage oss en setning i hodet som vi kan bruke som et mantra hver gang vi er usikker på et blogginnlegg.

I Comperio har vi en blogg med undertittelen «Blogging about search as the solution» («Blogging om søk som Løsningen med stor L»).
Da har vi alltid en setning å sjekke innlegget vårt opp mot. «Snakker jeg om søk nå? Eller om et tema som kan relateres til søk?»

Samtidig handler en god blogg om å legge listen lavt, etter min mening:

  • Et kort innlegg kan ofte være bedre enn et langt
  • Skal vi snakke om et stort emne kan vi godt dele det opp i flere blogginnlegg
  • Skriv en liten innledning eller en kommentar, og link videre til en annen bloggs innlegg om temaet
  • Et bilde med en bildetekst er et mer enn godt nok blogginnlegg
  • En god YouTube-video, som allerede finnes og som du kan implementere på bloggen din, kan kanskje forklare en hel masse du selv hadde brukt alt for mange ord på å si
  • Du kan til og med kun legge ut et sitat fra deg selv; en ”statement”
  • eller kanskje være så gæærn som å ta bilde av skisseblokken din fra seminaret du sitter på og legge ut dét – med eller uten kommentarer

Jeg har ofte også en setning fra bloggkongen Thomas Moen på hjernen når jeg blogger:
«Jeg prøver å være stolt av hvert tredje blogginnlegg» (sitert etter hodet)

Så, for å konkludere: Hvordan kan vi gjøre blogging litt enklere?
Ved å senke listen og innimellom tenke kvantitet fremfor (unødvendig høy) kvalitet.

Lykke til med bloggingen!
Hilsen en som langt ifra er noen ekspert.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

4 kommentarer om “Innimellom er det sååå vanskelig å blogge”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s