
Alt for mange designere ivrer etter å «finne opp hjulet på nytt» når de skal lage design for nettsider. Det blir som at Lillestrøm skulle designe egne veiskilt – for å skille seg fra resten av Norges byer.
Det er en grunn til at veiskiltene rundt oss er like alle sammen. Og det er en grunn til at du finner nærmest identiske skilt rundt omkring i verden. Det er tegn og symboler vi er vant til å følge for å finne frem.
Det er mye det det handler om på nettet også. Det finnes flere måter å lage en fresh nettside på, og det finne gode måter å lage spennende brukeropplevelser på. Men «skiltene» våre på internett må også få være i fred. De er vi vant til å følge, som at jeg kan klikke på logoen for å komme hjem, at lenkene er tydelig merket (med foreksempel en blåfarge og underline), at internsøket er oppe til høyre, at stier for filer i søkeresultater er grønne, og så videre …
Ikke la deg herse med av «kunsterne» som skal lage en fænsi nettside du ikke trenger. Finn ut hva brukerne dine (forhåpentligvis) kommer til siden din for, og gi dem det på lekre, effektive måter.
Så det så.