Søk og du skal finne «ett-eller-annet-Magnus»

I et selskap eller på en fest er det ikke sjeldent man kommer til et punkt i samtale der man er usikker på fakta. Da kan vi enten stå og lure i timevis – eller vi kan dra opp mobilen og finne svaret. Sånn bør det være på jobb også!

I et selskap eller på en fest er det ikke sjeldent man kommer til et punkt i samtale der man er usikker på fakta. Da kan vi enten stå og lure i timevis – eller vi kan ta opp mobilen fra lommen og finne svaret. Sånn bør det være på jobb også.

Det har vært noen festligheter i det siste. For eksempel i går – 17. mai. Da satt vi, etter barnetog og pølsespising, og kunne ikke komme på navnet til den yngste av kongebarna. ”Magnus-ett-eller-annet” var det nærmeste vi kom.

Screenshot fra Kongehuset.no
Skjermdump fra Kongehuset.no

Da var løsningen, som vanlig, å ta opp iPhonen og søke etter Kongefamilien på Google. Ikke bare fant vi ut at han het Sverre Magnus, men vi fikk også se bilder, fødselsdag, hva søsteren het, også videre og så videre. Og den komplette oversikten over kongefamilien gav oss nye samtaleemner og enda mer kongekjøtt på beina.

Og hvorfor deler jeg en uinteressant, privat kongefamiliesamtale jeg hadde på 17. mai med ”kundene mine” her på bloggen? Rett og slett fordi jeg hver dag ser hvor mye søk har å si for å løse problemer og finne svaret vi leter etter.

På en arbeidsplass har vi masse informasjon tilgjengelig: Både intern informasjon og informasjon via for eksempel Google eller Bing. Hvor mye tid bruker vi til å snakke om ting vi ikke finner svaret på? Eller hvor mye tid bruker vi på å sitte alene og lure? Eller hvor mye tid bruker vi på å lete gjennom gamle dokumenter, presentasjoner, kunderegistre, og så videre.

Klarer vi å ha et godt internsøk på arbeidsplassen kommer vi raskere frem til svaret, finner garantert et rikere svar en vi lette etter og kan for eksempel finne ut hvilke av kollegene våre som kan mye om fagfeltet vi leter i.

Og søket bør være minst like enkelt som min 17. mai-løsning, med å dra mobilen opp av lommen.

Hva er din erfaring med internsøk?

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s