Redesign av Finn.no

På fredag hadde jeg en ledig time. Da tenkte jeg; «Hva er det mest klysete jeg kan gjøre før helga? Jo; redesigne et av Norges mest brukte nettsteder på 1 time.» Og dermed fikk Finn.no seg en «One-Hour-Makeover».

På fredag hadde jeg en ledig time. Da tenkte jeg; «Hva er det mest klysete jeg kan gjøre før helga? Jo; redesigne et av Norges mest brukte nettsteder på 1 time.»
Og dermed fikk Finn.no seg en «One-Hour-Makeover».

Jeg har sittet og sett på One-Hour-Makeover på TvNorge, og irritert meg over interiørdesignerne som skal redesigne en hel kåk på en time. Jeg nekter å tro at de gjør det på en time … bare å la malingen tørke tar tre timer.

Og å tro at man kan gjøre underverker ved å redesigne en nettside på en time, uten noen som helst research, statistikk eller brukerundersøkelser annet enn sine egne erfaringer, er omtrent like latterlig. Men dette er rett og slett et eksperiment for å se om noen små endringer kan gjøre ting bedre.

I de siste årene har jeg kjøpt et tosifret antall biler, og for tiden ser jeg etter både tomter, ferdighus og eneboliger. Dermed er Finn.no hyppigere besøkt enn nesten noe annet nettsted. Og jeg har noen faste irritasjonsmoment:

  • Hver gang jeg skal se på bilder av et hus må jeg scrolle 100-200 pixler ned for hver gang jeg klikker «neste». På noen PCer fungerer neste/forrige uten at den hopper opp på siden, men på min mac går jeg glipp av de nederste pixlene på alle bilder.
  • For å finne frem til min «kjerne» fra forsiden (tomter på Sørumsand f.eks) må jeg klikke fire ganger fra forsiden. Og for hvert nye side jeg får opp, glemmer jeg fra gang til gang hvor neste lenke ligger, og leter som et forvirra spedbarn leter etter puppen (tross daglig bruk).
  • Jeg vet hva jeg vil ha: Boligtomt! … Dermed er jeg faktisk ikke interessert i å
    – registrere gratis oppdrag og bli kontaktet av håndverkere
    – melde adresseendring
    – søke boliglån, hos verken Styrebrann eller Iff
    – kjøpe boligforsikring
    – søke etter bedrifter; verken malere, solskjerming eller flyttetjenester
    – ta eiendomspulsen
    – få inspirasjon
    – lese om eierskifte
    – planlegge boligen min
    – registrere oppdrag gratis (for andre gang)
  • Men jeg kan faktisk tenke meg å se tomtene i kart … Noe som jeg ofte bare plutselig finner muligheten til.

Jeg kunne tatt tak i mange av sidene til Finn.no – og jeg vet at Finn.no er veldig klar over det selv. Har man et produkt som fungerer bra, er det ofte vanskelig å begynne å endre. Men det er jo lett for meg som bare har en time på meg ;-)

Nok snakk

Jeg tok tak i siden Finn.no/Eiendom. Det er ofte her jeg starter – fordi denne dukker opp i adressefeltet mitt. Den ser ut som dette:

Finn.no/Eiendom
Klikk for større utgave

Hva kan man gjøre her da?

  • Forenkle
  • Prioritere
  • Slette

Jeg regner med at mye av dette innholdet er betalt – og dermed fort anses som hellig. Dermed prøvde jeg først å forenkle og prioritere, uten å slette. Da kan det se ut som dette:

Finn.no/Eiendom - forenklet
Klikk for større utgave

Her har jeg ikke slettet noe, men jeg har valgt å prioritere det jeg gjetter på at statistikken viser at er mest besøk – og det de fleste av publikum er på jakt etter: «Bolig til salgs» og «Bolig til leie».

Jeg har også prøvd å roe ned inntrykkene på siden, og lagt til «Vis i kart» på hver av kategoriene. I dag er den funksjonen kun synlig på «Bolig til salgs» selv om valget «Se bolig i kart» gir deg mulighet til dette for alle kategorier.

Likevel, om de tør å prøve seg med slette-knappen kan vi endre opp på noe som som dette:

Finn.no/Eiendom - NY
Klikk for større utgave

Her har jeg slettet mye tekst og mange fine ikoner og logoer, men beholdt alle valgene fra den orginale siden (noe som sikkert ikke er nødvendig det heller).

Hva ville resultatet av en redesign som dette vært, etter min gjetning?

  • Lettere for meg å finne frem til kjernen min – den siden jeg skal til for å løse oppgaven min (finne tomt)
  • Flere annonseklikk (?) pga mindre forstyrrelser for den store annonsen i toppen og på siden (som jeg forstår de lever av)
  • Fortsatt gode muligheter for å gi meg muligheten til å «søke etter fagfolk» om jeg måtte ønske det

Et time?

Tok dette bare en time? Tja. Sikkert omtrent som på «One-Hour-Makeover» … Det tok en time å designe, men ca tre timer å skrive blogginnlegget, diskutere med kolleger om dette var frekt, eller om det faktisk kunne være en innledning til å snakke med kundene våre om å prioritere innholdet på nettsidenen sine.

Hva mener du om Finn.no? Er det den som er fasiten, og de «minimalistiske» sidene som tar feil – sånn sett utifra besøkstallene?

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

10 thoughts on “Redesign av Finn.no”

  1. du ligger på 10 plass på bloggtopplista!!! Og jeg er nummer 40!!! What happened? Shit, imorgen må jeg redesigne facebook;)

    Lik

  2. Akkurat det samme irriterer jeg meg over! Er inne og titter på leiligheter nesten hver dag nå for å sjekke om det har kommi noe nytt.». klikk..klikk…klikk, eh hvor var det igjen, jo der ja.. klikk! »
    Supert forslag spørrøh oss :D

    Lik

  3. Fin post, Johannes! Godt å se at du ikke sitter og tvinner tommeltotter :-)

    Denne presentasjonen fra Jon Gunnar Wold på Webdagene i 2008 gir kanskje noen pekepinner på designvalgene til FINN.no:

    http://iallenkelhet.no/2008/09/18/webdagene-2008-finnno-kjip-med-vilje/

    Jeg tror du har rett i at FINN.no verner godt om annonseinntektene sine, samtidig som de har en stor gruppe med lite endringsvillige brukere. Lurer på hva de største utfordringene er på mobil? Jeg tipper de leter etter flere muiigheter til å vise annonser, samtidig som de ønsker å øke brukernes engasjement med tjenestene, og dermed også annonsene.

    Tør jeg foreslå en “One-Hour-Makeover” av http://beta.m.finn.no/ neste uke?

    Lik

  4. Hei Johannes,

    Utrolig kult at du tar deg tid til å se på siden vår og i tilegg ta tiden til å visualisere det. Jeg liker godt flere av elementene du kommer med og jammen har du fått med deg designmanualen vår bedre enn vi klarer selv noen ganger :) Liker spesielt godt prioriteringen, kartlenkene og at du har byttet lenketekst fra tall (30 044) til tekst (Bolig til salgs).

    Som du selv har påpekt må vi også ta hensyn til kunder og samarbeidspartnere, som å opprettholde konverteringen på betalte plasseringer. 

    Jeg kan ikke love at alt blir implementert, men vi tar med oss ideene og jeg blir ikke overrasket om kartlenkene plutselig er på lufta. Vi releaser små og store endringer hver tredje uke, så stay tuned:-)

    Hilsen Silja
    (fra Brukeropplevelse i FINN)

    Lik

    1. Det var hyggelig tilbakemelding :-) Da blir det spennende å se om vi får opp noen «vis i kart»-lenker etterhvert.

      Dere får bare si ifra om dere vil ha noen mer grundige designforslag – som jeg kan bruke kanskje ENDA en time på ;-)

      Ha en fin dag!

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s