Jeg har tidligere skrevet om lokasjonsbaserte sosiale sider med mobilapplikasjon, hvor jeg vurderte Gowalla opp mot FourSquare. Konklusjonen min da var at jeg endte på Gowalla på grunn av brukergrensesnittet (hvordan det så ut og føltes å bruke) … Nå derimot.
Jeg har brukt Gowalla siden august 2010, men går nå mer og mer over til FourSquare. Grunnen til dét, er rett og slett av FourSquare i større grad gir meg tips om omgivelsene, og enklere muligheter for premiering for innsjekking.
For eksempel vil en innsjekking på Xing Lo via FourSquare gi meg klare tips om hvilken lunsjrett som anbefales, mens jeg ved å sjekke inn via Gowalla må lete meg frem til dette via andres kommentarer ved innsjekking. Jeg ser også at flere og flere bedrifter i Oslo begynner å premiere innsjekking via FourSquare – ved for eksempel å gi gratis kaffe på kafeer ved innsjekking, eller at du får en gratis kalender ved å sjekke inn hos Netlife Research. Kanskje dette er mulig med Gowalla også, men jeg har ikke klart å finne gode måter å løse det på.
I USA er FourSquare betraktelig større enn Gowalla, med 7 millioner mot 1 million brukere, men i Norge er Gowalla iallefall mer omtalt enn konkurrenten. Klare brukertall klarer jeg ikke oppdrive.
Men, ja ..: Gowalla er fortsatt størst i Norge, men jeg tror mulighetene i FourSquare vil sette dem i ledelsen i løpet av noen måneder.