Fantastisk design vs brukervennlighet

Hva er viktigst? Vakker design eller brukervennlighet? Jeg bare kødder! Begge deler er selvsagt like viktig, og kan enkelt kombineres.

For noen dager siden gikk prøveperioden min på programmet Versions ut, og jeg bestemte meg for å kjøpe fullversjonen. Da jeg kom til bestillingsskjemaet ble jeg virkelig imponert. Designet på siden ga et meget godt førsteinntrykk, faktisk så godt at jeg måtte ta en skjermdump av nettsiden:

Click for full size

Jeg er ikke bortskjemt med å finne bestillingsskjemaer med sexappeal. Derfor tenkte jeg at ”dette skjemaet må jeg vise frem på bloggen min”.

Men så … begynte jeg å fylle ut skjemaet. Ja, designet var fortsatt pent, men det viste seg å ha noen småfeil som irriterte.

  • Under overskriften ”Contact” ville de ha meg til å fylle ut epost og telefonnummer. Men da jeg tab’et (brukte TAB-knappen for å gå fra felt til felt, altså) meg gjennom feltene og endte på Email-feltet hadde jeg glemt hva jeg skulle fylle ut der, fordi guideteksten for feltet var forsvunnet. Så da måtte jeg tab’e meg videre til neste felt for å se hva det forrige skulle inneholde.
  • Jeg lurte også på hvor mange steg jeg kunne forvente meg i bestillingsprosessen. Var dette steg 1 av 100 (i så fall ville jeg avbrutt der og da) eller var dette det eneste steget, så jeg sendte bestillingen ved å klikke på ”Process this order”-knappen?

Disse to brukervennlighetsfeilene kunne enkelt vært avslørt om siden hadde blitt testet på (kanskje så lite som) én bruker. Etter en test, ville jeg gjettet på at siden ville sett ut omtrent som dette:

Click for full size

Brukervennlig, men fortsatt pen design! Fantastisk :-)

  • Jeg har satt inn felt-navnet over hvert felt. Om de som står bak siden fortsatt ønsker å gruppere de ulike boksene, for eksempel under tittelen ”Contact”, kan de fortsatt dét, men nå slipper jeg å tab’e meg videre for å se hva jeg skulle fylle ut i hvert av feltene.
  • Jeg har også lagt inn små flipper i toppen av skjemaet som viser at jeg er på steg 1 av 3. Enkelt, men hjelpsomt.

På nettet holder det ikke med pen design. Nettet brukes ikke som ”noe vakkert”, men som ”en oppgaveløser”. Det er derfor vi må teste sidene våre i tillegg til å gjøre dem pene å se på – fordi vi ikke alltid klarer å gjette oss til hva brukerne våre tenker og hvordan de ter seg.

Jeg vet; dette blogginnlegget har en elendig tittel: ”Fantastisk design vs. brukervennlighet”. De to (design og brukervennlighet) burde ikke sloss i det hele tatt! Design + brukervennlighet = Sant! <3 Skjæ’stepar! … gifta seg i badekar.

Har du eksempel på en nettside med fett design … men som ikke er brukervennlig?

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

12 kommentarer om “Fantastisk design vs brukervennlighet”

  1. Det du etterspør er jo da altså bruker-orientert design. Fokus på brukbarhet (usability) først, og så i neste instans å gjøre dette brukbare designet pent.

    Selv vil jeg også slå et slag for å få inn et skille også på norsk mellom brukbarhet (usability) og brukervennlighet (user-friendliness). For å gi et eksempel som viser forskjellen: «Usability er når jeg klarer å programmere dekoderen min selv, user-friendliness (brukervennlighet) er når jeg skrur på dekoderen og den sier «velkommen».»

    Liker

    1. Enig. Vanskelige ord. Omtrent som å i farten skille på merkevare og varemerke ;-)
      Men når du kaller det brukerorientert design, kan du jo like gjerne kalle det logisk design, kan du ikke?

      Liker

      1. Forsåvidt kunne vi kalt det logisk design, men da burde vel det vært logisk for alle designere også. Bruksorientert design er kanskje mer det jeg var ute etter. Eller funksjonelt, men det har visse undertoner.
        Poenget mitt er at hvordan produktet skal brukes må være overordnet i forhold til hvordan det ser ut.

        Liker

      2. Skriver du et gjesteblogginnlegg om brukerorientert design vs brukervennlighet skal jeg publisere det ;-)

        Liker

  2. Godt design som ikke er brukervennlig er ikke godt design. Design er ikke bare utseende, men også funksjon.

    Men ellers, enig, pent var det det skjemaet. (men hvit tekst på sort bakgrunn er ikke et godt valg, om jeg skal pirke)

    Liker

    1. Tja. Ikke helt enig i at ikke-brukervennlig design ikke er godt. VOSS-flaskene er grusomme å drikke av, men de er pene å se på. Det er et godt flaske-design selv om det ikke er et godt drikke-design ;-)

      Liker

      1. Vet ikke hva slags bakgrunn du har Anne, men meg bekjent er hvit tekst på sort bakgrunn lettere å lese digitalt enn det motsatte.
        Dette var årsaken til at de første PCene benyttet dette brukergrensesnittet (man hadde også funnet ut at lys grønn var enda bedre enn hvitt…)
        Så kom Word og Microsoft og innførte svart skrift på hvitt for å gi følelsen av «digitalt papir». Men tenker man funksjon er faktisk hvitt på svart å foretrekke, rent fysiologisk og persepsjonspsykologisk.

        Når det gjelder VOSS flaskene er jo det fuksjonell design, men funksjonen er heller salg og status fremfor drikking. Hva designer vi for?

        Liker

  3. AndreasH: Jeg er arkitekt, uten at det har noe med saken å gjøre her. Hvit tekst på sort bakgrunn er praktisk talt uleselig for meg, og mange med meg. Hva den grafiske bransjen mener veit jeg ikke, men jeg vil bli overrasket om de er enige med deg, nå har rett nok jeg noen synsutfordringer som gjør meg ekstra var på slike kontraster, men dog. Det er en grunn til at de fleste har mørk tekst på lys bakgrunn, og det er ikke fordi sorte pixler koster mer ;)

    Johannes. Vel, nå er vel akkurat dette ordet design litt utvannet, og ulike profesjoner legger vel ikke akkurat det samme i det. Og ikke minst, media har kidnappa ordet og fått det til å handle mest om utseende. Men definisjonen på design slik jeg har lært er at godt design bestemmes av alle relevante parametere for objektet. Dette kan være feks bruk, estetikk og økonomi i produksjonsfasen. Det vil si at man når man designer objeket så skal man både tenke på at det skal produseres, fraktes, brukes, og kastes. (det siste er dog undervurdert). I tillegg til at det skal se fristende ut for den som skal bruke det.

    Liker

    1. Det første først anne. Jeg nevnte dette med bakgrunn for å vise at jeg ikke visste helt hvem mottakeren min var og hvilken bakgrunnskunnskap du hadde, noe som alltid vil være relevant.
      Jeg finner det interessant at du opplever det vanskelig å lese hvit tekst på sort bakgrunn.

      Jeg kan presisere at jeg snakker om tekst på skjerm når jeg hevder at hvitt på sort er «best practice». Som jeg skrev over, ja det er en grunn til at de fleste har mørk tekst på lys bakgrunn. Den grunnen heter Microsoft og ønske om å replikere det vi er vant til fra den ikke-digitale verden (forsåvidt kan vi godt si at de hvite pixlene koster mer enn de svarte, da de tar strøm… ;)
      Hvis du ser på en hvit skjerm med svart skrift er det alt det hvite som fanges opp av øyet og sender impulser til synssentrene i hjernen. Hvis du bytter om vil derfor belastningen på øyet og stimuli-intensiteten bli mye lavere.

      Men dette er altså teoretisk, og det er interessant at din opplevelse er annerledes.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s