Tomtekompaniet.no – behind the scenes

I disse dager har vi lansert Tomtekompaniet.no: En nettside som jeg mener har blitt ganske så bra, mye på grunn av grundig forarbeid.

Dette er et skjermbilde av de nye nettsidene:

Skjermbilde av tomtekompaniet.no
Klikk på bildet for å se nettsiden "live"

Bak disse sidene ligger det både mye innholdsarbeid, mye god programmering, mange timer webdesign og en gjennomtenkt strategi.

Steget før dette, var et webdesign, som så omtrent ut som dette:

Webdesign av Tomtekompaniet
Klikk på bildet for å se større utgave

Som dere ser, er de ferdige nettsidene tett opp mot webdesignet – til min store glede. Mye takket være programmerer Vidar, i Tag Studio, som forstår viktigheten av de små detaljene.

Steget før webdesignet igjen, var dette:

Konseptskisse for Tomtekompaniet
Klikk for større bilde

Dette er det jeg kaller konseptskisser. Dvs skisser i sort-hvitt (kan også gjerne skisses med blyant på papir), hvor vi har plassert alt innhold og all navigasjon, for HELE nettstedet. Ikke bare forsiden og en innside, men for alle sider som ikke har en helt lik «type» side.
Disse konseptskissene ble igjen testet på noen tilfeldig utvalgte i målgruppen (i veldig liten skala i dette tilfellet), for å se om det er like logisk for utenforstående som det er for oss som jobber med det.

Steget før konseptskissene, var dette:

Og steget før tilbudet var dette:

En presentasjon av vårt forslag til konsept, basert på hvordan konkurrentene kommuniserte på nett, hvordan webdesign som ble benyttet på sider vi anså at målgruppen var glade i, hvordan vi anså at målgruppen tenkte, etc.

Steget før presentasjonen var at vi fikk en brief fra kunden, der vi blant annet relativt enkelt kunne anslå en spesifik målgruppe; en familie fra Lommedalen i Bærum, ledet an av far Vidar (45).

Og steget før briefen, var en mail som sa noe sånt som:

Hva skal dere ha for å lage en nettside?

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s