I disse dager har vi lansert Tomtekompaniet.no: En nettside som jeg mener har blitt ganske så bra, mye på grunn av grundig forarbeid.
Dette er et skjermbilde av de nye nettsidene:

Bak disse sidene ligger det både mye innholdsarbeid, mye god programmering, mange timer webdesign og en gjennomtenkt strategi.
Steget før dette, var et webdesign, som så omtrent ut som dette:

Som dere ser, er de ferdige nettsidene tett opp mot webdesignet – til min store glede. Mye takket være programmerer Vidar, i Tag Studio, som forstår viktigheten av de små detaljene.
Steget før webdesignet igjen, var dette:

Dette er det jeg kaller konseptskisser. Dvs skisser i sort-hvitt (kan også gjerne skisses med blyant på papir), hvor vi har plassert alt innhold og all navigasjon, for HELE nettstedet. Ikke bare forsiden og en innside, men for alle sider som ikke har en helt lik «type» side.
Disse konseptskissene ble igjen testet på noen tilfeldig utvalgte i målgruppen (i veldig liten skala i dette tilfellet), for å se om det er like logisk for utenforstående som det er for oss som jobber med det.
Steget før konseptskissene, var dette:
Og steget før tilbudet var dette:
En presentasjon av vårt forslag til konsept, basert på hvordan konkurrentene kommuniserte på nett, hvordan webdesign som ble benyttet på sider vi anså at målgruppen var glade i, hvordan vi anså at målgruppen tenkte, etc.
Steget før presentasjonen var at vi fikk en brief fra kunden, der vi blant annet relativt enkelt kunne anslå en spesifik målgruppe; en familie fra Lommedalen i Bærum, ledet an av far Vidar (45).
Og steget før briefen, var en mail som sa noe sånt som: