Anderson snakket om «forførende webdesign» – om å lage webdesign som får oss til å gjøre det vi vil. Det handler om de små tingene, detaljene som avgjør.
Small first steps
Gir vi kundene våre tips til de første stegene, er det større sjanse for at de begynner å gå.
Eksempelvis: hotels.com gjør det enklest å registrere seg, fordi valget «Register account» allerede er valgt, i motsetning til flere av konkurrentene som kun gir muligheten til å opprette en profil helt mot slutten av bestillingsprosessen.
Set Completion
La kundene dine se hva som skal til for at de har gjort alt de kan gjøre, på nettsiden din.
F.eks: Du har registrert deg, men ikke lastet opp bilde og valgt favorittprodukt (e.l)
Vi liker å fullføre ting – det gjelder også på nett.
Forenkling
- Selvfølgelig hjelper det å forenkle.
- Tenk på skjemadesign:
– Om du får 10% flere bestillinger for hvert felt du fjerner … hvilket felt fjerner du først.
– Kan du fordele skjemaet på en måte så det føles mer overkommelig?
– Kan du endre skjemaet ditt så det ligner på andre typer skjemaer (f.eks. en giro) som folk er vant til å bruke?
Kan du evt tone ned områder på skjemaet som ikke kunden trenger å tenke på akkurat nå?
– Fremmer du et valg fremfor et annet, er det større sjanse for at kunden velger dét. Ikke spør, foreslå.
Feedback Loops
Gi fortløpende tilbakemelding, mens kunden er i f.eks utfyllingen av skjemaet.
Vi stoler på kjente ansikter. Klarer vi å fortelle brukeren hvilke venner (fra f.eks. Facebook) som liker produktet vårt, gir det er trygghet.
Eksempelvis endte Facebook på 1 million færre deaktiveringer av Facebook-kontoer når de viste bilder av venner du ikke lenger kunde holde kontakten med.
Til slutt en øvelse fra Stephen
- Role play the interaction.
Spill ut alt som skal gjøres med et skjema på nettsiden din: Hva nettsiden spør om, og hva du tenker når du skal svare. - Script the narrative experience.
Notér ned utfordringer og hindringer. - Break down compoint request into simple next stepts (sequencing)
Del opp skjemaene dine i A-B-C, fremfor å ta alt på en gang - Minimize the number of choices
- Look for micromoments
Små spørsmål underveis i prosessen som gjør det lettere for meg å svare. - Clicks over characters!
Det er lettere å klikke på valgene våre, enn å skrive dem inn. F.eks å vise bilder av artistene du liker, fremfor å måtte svare i et skjema på hvilke artister jeg liker.
Én tanke om “Webdagene foredrag: Overbevisende webdesign: Små forskjeller som gjør en stor forskjell, Stephen Anderson”