Staude startet med spørsmålet om sosiale medier er en flopp eller ei. Hun avsluttet heldigvis foredraget med å svare nei.
Basic fakta:
Facebook-brukerne: Dominert av brukere på gjennomsnittlig 33-34 år, men størst økning blant de over 50.
Mens Facebook-brukeren vil ha sosialisering og underholding, vil Twitter og LinkedIn-brukeren ha nettverksbygging, informasjonssøking og deling.
Mange bedrifter begynner i feil ende, ved at de glemmer å stille spørsmålet; «Hva skal hensikten vår med tilstedeværelsen være?». Hvilke retningslinjer har din bedrift for de sosiale mediene?
Staude snakket mye om gråsonene mellom det private deg og det profesjonelle deg i de sosiale mediene.
Sitat: «Selv sier eller skriver jeg ikke noe om sosiale medier som ikke tåler forsiden på Aftenposten».
Tradisjonelt regner man med at det tar åtte år å adoptere et merke. I sosiale medier derimot: iPad brukte ikke mange ukene på å bli allment kjent. Anbefaling venner imellom er viktigere enn noen gang.
Facebook er nå Norges tredje største kanal; etter NRK og TV2.
Cecilie Staude mener at retningen for de sosiale mediene vil bli at det kommer flere sosiale kanaler, med mer eksklusivt medlemskap – hvor kollektiv samhandling er viktig.
De som ikke bidrar med fornuftig innhold i de sosiale mediene vil kun havne som irriterende fyll i «nyhetslistene».
Staudes anbefalinger. Hva som er viktig mht deltagelse i sosiale medier:
- Strategisk forankring
Tilstedeværelsen i mediene må være forankret hos ledelsen - Merkevarens identitet
- Tydelige mål
For å vite om vi har lyktes, må vi ha klare mål for tilstedeværelsen. Mål effekten. - Kjenn målgruppene
Én tanke om “Webdagene foredrag: Sosiale medier – mulighet eller mareritt?, Cecilie Staude”