Webdagene foredrag: Sosiale medier – mulighet eller mareritt?, Cecilie Staude

Cecilie Staude
Cecilie Staude. Foto: Fra webdagene.no
Noen punkter fra Cecilie Staudes foredrag om sosiale medier.

Staude startet med spørsmålet om sosiale medier er en flopp eller ei. Hun avsluttet heldigvis foredraget med å svare nei.

Basic fakta:
Facebook-brukerne: Dominert av brukere på gjennomsnittlig 33-34 år, men størst økning blant de over 50.

Mens Facebook-brukeren vil ha sosialisering og underholding, vil Twitter og LinkedIn-brukeren ha nettverksbygging, informasjonssøking og deling.

Mange bedrifter begynner i feil ende, ved at de glemmer å stille spørsmålet; «Hva skal hensikten vår med tilstedeværelsen være?». Hvilke retningslinjer har din bedrift for de sosiale mediene?

Staude snakket mye om gråsonene mellom det private deg og det profesjonelle deg i de sosiale mediene.
Sitat: «Selv sier eller skriver jeg ikke noe om sosiale medier som ikke tåler forsiden på Aftenposten».

Tradisjonelt regner man med at det tar åtte år å adoptere et merke. I sosiale medier derimot: iPad brukte ikke mange ukene på å bli allment kjent. Anbefaling venner imellom er viktigere enn noen gang.

Facebook er nå Norges tredje største kanal; etter NRK og TV2.
Cecilie Staude mener at retningen for de sosiale mediene vil bli at det kommer flere sosiale kanaler, med mer eksklusivt medlemskap – hvor kollektiv samhandling er viktig.

De som ikke bidrar med fornuftig innhold i de sosiale mediene vil kun havne som irriterende fyll i «nyhetslistene».

Staudes anbefalinger. Hva som er viktig mht deltagelse i sosiale medier:

  • Strategisk forankring
    Tilstedeværelsen i mediene må være forankret hos ledelsen
  • Merkevarens identitet
  • Tydelige mål
    For å vite om vi har lyktes, må vi ha klare mål for tilstedeværelsen. Mål effekten.
  • Kjenn målgruppene

Last ned slides fra foredraget

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og daglig leder i Brainify, med 26 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Stortinget, Posten, Aker Solutions, Dagsavisen, Morgenbladet, Vårt Land, Redd Barna og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Én tanke om “Webdagene foredrag: Sosiale medier – mulighet eller mareritt?, Cecilie Staude”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: