Webdagene foredrag: Moderne webdesign, Luke Wroblewski

Da var vi igang med seminarene. Først ut; Moderne webdesign: Trender, utfordringer og muligheter med Luke Wroblewski, sjefsdesigner i Yahoo.
Hva gjør dagens webtrender med måten vi bør tenke webdesign på? Hva er dagens web?

Luke Wroblewski
Luke Wroblewski. Foto: Fra Webdagene.no
Da var vi igang med seminarene. Først ut; Moderne webdesign: Trender, utfordringer og muligheter med Luke Wroblewski (@lukew), sjefsdesigner i Yahoo.

Hva gjør dagens webtrender med måten vi bør tenke webdesign på?

Hva er dagens web?

1. Internett er i lomma:

  • På mobiltelefoner og duppedingser. I 2012 vil det selges flere smart-telefoner enn PCer.
  • Utbredelsen av 3G gjør mobilt internett mulig(ere)
  • Internett på mobil suger ikke lenger :-) Vi har større skjermer og innholdet begynner å ligne på internett.
    På en måte takket være iPhone, som kom i 2007? 12% sjekket mail på en Nokia-mobil i 2007, mot 70% av iPhone-brukerne, osv. (Se statistikk på www.lukew.com/ff/ )
  • Før designet vi nettsider for komfortable mennesker på raske nettlinjer. Nå lager vi design som skal sees «i farta», med små skjermer, som kanskje skal lastes kjapt på en 3G-linje.

2. Internett er ikke bare i lomma.

  • Den er på spillkonsoller, smarttelefoner, TVer, iPads/Kindle, PCer, laptoper, osv. Faktisk i biler, etterhvert.
  • Luke mener vi må tilpasse innholdet og designet vårt til hver av disse kanalene, med små eller større tilpasninger. Alt trenger faktisk ikke se likt ut. Det må fungere best for hver enkelt kanal.

3. Internett vet hvem du er og hvilke venner du har

  • Hvor mange ganger må vi presentere oss på nettet? Hva med å bruke allerede registrert data, fra f.eks. Facebook? Da er brukeren allerede igang med å presentere produktet ditt for vennene sine.
  • Samtidig vil du da ha masse info, fra f.eks Facebook, som du kan utnytte for å gi brukeren akkurat det innholdet han faktisk vil ha.
  • 30 milliarder klunker med innhold (linkes, video, bilder) deles hver måned på Facebook.
  • Men husk; designet må fortsatt se bra ut, selv om man integrerer sosiale medier med egne nettsider.

Last ned slides fra foredraget

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

1 thought on “Webdagene foredrag: Moderne webdesign, Luke Wroblewski”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s