Webdagene workshop: Webanalyse, med Joshua Porter

Har det hendt at du har redesignet nettsiden din utifra synsing og smak? Vi prøver det ene og det andre, uten å helt vite om de endringene vi gjør, faktisk er de som skal til for å nå målet vårt.
Hva er egentlig målet vårt? Og er designeren, markedsansvarlig og adm. dir. enige om målet med nettsiden?

Joshua Porter
Joshua Porter. Foto: Fra Webdagene.no

Har det hendt at du har redesignet nettsiden din utifra synsing og smak? Vi prøver det ene og det andre, uten å helt vite om de endringene vi gjør, faktisk er de som skal til for å nå målet vårt.
Hva er egentlig målet vårt? Og er designeren, markedsansvarlig og adm. dir. enige om målet med nettsiden?

Joshua Porter hadde mange tips og mange konkrete eksempler, på workshopens fire timer. Dermed blir det en tynn og enkel oppsummering fra meg, og kun en smakebit på det som var en givende og relativt dyptgående workshop.

En utfordring med webdesign er ofte, ifølge Porter (og forsåvidt av egne erfaringer):

  • Hvordan avgjør vi hvordan vi skal designe enn nettside, når design ofte handler om følelser og smak?
  • Hvorfor hender det så ofte at det er toppsjefene som bestemmer designet, fordi deres smak har siste ordet?

Uten klare mål og tall, handler redesign etterhvert kun om håp; om å ta steget og håpe det er det riktige. Designer vi nettsider utifra et klart mål, og utifra reelle tall og resultater, unngår man ofte smaks-uenighetene.

Mål og strategi
Som jeg har skrevet om tidligere, går vi garantert i en riktigere retning om vi har definert målet på forhånd. Her er noen tanker du kan gjøre deg, ifølge Joshua:

  • Finn ut hvorfor produktet ditt eksisterer i det hele tatt
    «What do people have to do, to make YOU stay in business?»
  • Definér hovedformålet med nettsiden din
    «Om nettsiden kun skal gjøre én ting, så må den … »
  • Definer fem kjernesider
    Hva vil vi brukerne skal gjøre, hvor mange % av de besøkende skal gjøre det, hvor mye er hver av de aktivitetene verd i kroner og øre?
    F.eks: Bestille produktet, 32% av de besøkende skal bestille, hver bestilling gir meg 50 kroner i inntekt

Statistikk
Statistikken fra nettsiden din er omfattende, men kan fortelle deg mye om hva du gjør rett og galt. Definér hvilke data i statistikken din som er viktig for deg.

Mye av statistikken fra eksempelvis Google Analytics er kanske bare moro-statistikk? Det vil si; statistikk som får deg i godt humør uten å gi noen svar: statistikk du ikke kan bruke til noe. Vet du derimot hvilket tall du er interessert i, hvor du begynte og hvor du skal, kan plutselig webstatistikken bli nyttig.

Testing
Joshua snakket også mye om testing av designet. De fleste er enige om at testing er viktig og et godt verktøy. Men når vi faktisk er midt i en webprosess er testing et punkt som er lett å hoppe over, fordi vi tror det tar for lang tid, eller fordi vi tror det må koste så mye.

Det finnes flere måter å teste nettsiden din på:

  • Vis siden din til noen i fem sekunder, og still dem tre enkle spørsmål; f.eks; «Hva selger vi?», «Hvem er avsenderen» eller «La du merke til noe spesielt?».
    Du kan også bruke denne nettjenesten FiveSecondTest.com
  • Utfør en brukertest, enten i stor skala med proffe folk, eller gjør det selv, etter denne modellen.
  • Lansér to ulike versjoner av en kjerneside, send de besøkende helt tilfeldig til en av dem, og sammenligne statistikken. Da kan du f.eks. teste om en rød bestill-knapp eller en grønn bestill-knapp fungerer best.

Noen NB!er fra Porter:
Ta deg tid til å teste nettsidene dine. Husk at du ikke kan kopiere andres tester. Hvert tilfelle er unikt, og du vet faktisk aldri hva du finner.

Forbedre fremfor å fornye
Joshua anbefalte også å bruke mye mer tid på å forbedre kjernesidene våre, istedet for å lage nye sider eller funksjoner.
«Bruk 80% tid på forbedring, og 20% på fornying – ikke motsatt.»

Kanskje er det nettopp det jeg skal sitte igjen med etter dagens workshop: Å bruke mye mer tid på å teste og forbedre kunders nettsider, fremfor å forkaste og lage nye?

Advertisements

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

1 thought on “Webdagene workshop: Webanalyse, med Joshua Porter”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s