Jeg er på vei tilbake til kontoret etter frokostseminar hos 07 Gruppen, hvor Cecilie Staude holdt foredraget: «Sosiale medier – fra synsing til fakta». Hun snakket om mye, men nevnte noe som jeg i det siste også har lest og hørt fra flere andre sosiale medier-synsere:
Sosiale medier gir makten tilbake til forbrukerne. Derfor vil de sosiale mediene overleve: det er ikke en «hype».
Nå er vi over i en ny æra, kan man si. De første 15-20 årene av internett mottok vi informasjon. Nå, og i årene fremover er det vi som skaper innholdet på nettet, og som former det på den måten vi ønsker det. Nettet er definitivt ikke lenger en ren informasjonskanal som TVen, men vel så mye en sosial møteplass, hvor man må ha dialog for å lykkes.
Det betyr, fra mitt ståsted, at de bedriftene og organisasjonene som ønsker å lykkes på nett, MÅ sette seg inn i sin målgruppe, og lære seg å kommunisere MED dem, istedet for TIL dem. Og kanskje å lære seg til å lytte (digitalt, altså) like ofte som man prater.
Som forbruker er jeg ofte fornøyd med retningen utviklingen tar, for eksempel fordi jeg mye oftere enn før blir lyttet til av bedriftene jeg handler hos. Samtidig er det «skummelt» å bli mer offentlig i alt jeg gjør, og merke at markedsføringen mot meg blir stadig mer tilpasset «den private meg».
Hvordan kan din bedrift utnytte denne utviklingen? Hvordan kan du dra nytte av at kundene vil involvere seg i produktet ditt?