Om å lage nettsider

I disse dager leverer jeg tilbud på flere nettsider. Noen av tilbudene er ganske omfattende, og innholder mange ulike sider, funksjoner, maler, spesialtilpasninger og så videre.

Selv må jeg holde tunga rett i munnviken, for å passe på at jeg har fått med alle deler av det som skal leveres og har fått satt opp tidsskjemaer som både er riktige for de som skal lage sidene og reelle for kunden. Og hver gang jeg sitter med planleggingen av en nettside, lengter jeg litt tilbake til tiden da jeg lagde magasiner.

Misforstå meg rett. Jeg elsker å lage gode nettsider. Det er utrolig morsomt å jobbe skikkelig med konseptdesignet og tanken for hele nettsiden før vi begynne å tenke form og teknikk … men det var så mye lettere med internavisa for Telia, f.eks, som jeg lagde i 1999. Da lagde vi en sideplan, fikk struktur på levering av stoff, hadde en pris pr side, og var ferdige når vi sendte zip-disken (hihi) til trykkeriet.

Og når jeg tenker at det er vrient å holde orden på alle delene av en webprosess, regner jeg ikke med at kundene mine synes det er lett som en plett heller. Iblant kan det være vanskelig å forstå hvorfor dét koster dét, dét koster dét og dét koster så mye som dét. Og hvorfor er det så mye dyrere å få den til å svosje i steden for å svisje? :-)

Det er ikke så mange måter å gjøre denne prosessen enklere på, men jeg bruker følgende trinn når jeg skal prise og planlegge en nettside:

  1. Oppstartsworkshop; hvor vi konkluderer med hvem du skal lage nettsiden for, hva de er ute etter og f.eks. hvilke kjernesider du har på nettsiden din.
  2. Konseptdesign; her skisser vi og tegner vi ut hele nettstedet ditt uten design, for å slå fast hvilket innhold som skal være hvor, hvordan de besøkende skal navigere seg fra side til side, hvordan du skal knytte siden opp mot sosiale medier, etc
  3. Webdesign, hvor vi legger på det grafiske uttrykket utifra konseptskissene og den grafiske profilen (om den finnes)
  4. Testing av webdesignet/konseptdesignet, for å se at det er like logisk for folk flest, som det er for oss som har laget det.
  5. Programmering av maler og oppsett av publiseringssystem
  6. Programmering av spesielle funksjoner
  7. Kobling mot sosiale medier, f.eks oppsett av YouTube- og Facebook-konto
  8. Innlegging av innhold i både publiseringssystemet og de ulike profilene på f.eks. Facebook
  9. Teknisk testing og opplæring i systemet/de sosiale mediene
  10. Lansering

Punkt 4 og 5 er selvfølgelige de «morsomste» å forklare til kunden :-) Det er her alle de vanskelige spørsmålene kommer opp og det er her man kan få en overraskelse om man i pkt 1 og 2 ikke har hatt med mennesker med teknisk innsikt. Og noen av punktene kan droppes eller gjøres i liten skala. Men min erfaring er at alle trinnene er nødvendig for at både jeg og du som kunde forstår hvor vi er på vei, og hvorfor vi ender på de løsningene vi gjør.

Konklusjonen er vel uansett at det er mer komplisert å lage en nettside enn å lage et magasin. Men tenker man over det, er det kanskje ikke så forskjellig likevel?

  1. Redaksjonsmøte
  2. Planlegging og produksjon av innhold
  3. Grafisk design
  4. Korrekturlesing
  5. Trykking
  6. Ferdiggjøring/plastpakking
  7. Lansering

Hva er din erfaring med webproduksjon?

PS. Hva koster en nettside, sier du? Omtrent det samme som en brukt eller ny bil.

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s