Det som er «hot» nå innen sosiale medier er lokasjonsbaserte sider, med mobilapplikasjon. Dvs en nettside og et «program» på mobilen der vi kan sjekke inn på de ulike stedene vi er; på kafeer, restauranter, hoteller, flyplasser, togstasjoner, private hjem, butikker, kontorer, osv. Samtidig ser vi hvor vennene våre sjekker inn til enhver tid. Vi kan også lage egne «trips», eller følge andre ferdige opplagte ruter; som f.eks. byvandring i Tønsberg. Og alle «check in»s kan kommenteres og snakkes om … og selvfølgelig deles på twitter og facebook.
De to som konkurrerer om å ta markedet i Norge er Gowalla og Foursquare. Gowalla er søtere og enklere, mens Foursquare kanskje har et noe bedre rykte til å gjøre det bra. Hvorfor … er vanskelig å si. Jeg har ikke tenkt til å mene noe om hvilken som er best – helt enda. Men enn så lenge bruker jeg Gowalla – rett og slett fordi det var den jeg hørte mest om. Og så er det jo kanskje en grunn til at Gowalla har en norsk Wikipedia-side, mens Foursquare ikke har det?
Her er iallefall to videoer som tar for seg Gowalla og Foursquare.
Les mer om Gowalla på NRK Beta
Lurer på når Gowalla skal ta av.. Det ser ut som om det kan ta si tid, pluss at nå kjem vel Facebook med sin funksjon «places»?
LikerLiker
Ja. Spent på Facebook sin places-funksjon. Men de prøvde jo også å kvele twitter med å legge om … noe de ikke klarte.
Tror ikke Gowalla tar av før det kommer noen endringer. F.eks. at det blir enklere for bedrifter (f.eks. kafeer) å gi rabatter, klippekort, e.l.
Så av erfaring tar det enten av ganske snart, eller så dør det ut … Spent :-)
LikerLiker
Jeg har hørt noen innspill fra Johannes tidligere på hva som er poenget med Gowalla, særlig den positive opplevelsen da du møtte endel Twitter «venner» på seminar. Men er det noen synspunkter fra deg eller lesere om hvorfor mannen i gata skal benytte seg av Gowalla eller tilsvarende?
Og hva er nærlingslivets rolle i Gowalla? Legge seg inn som «sites» og evt kjøre kampanjer?
LikerLiker
Gowalla er en nøtt … Ser enda ikke helt poenget med å fortelle alle hvor man er, det kunne jeg gjort direkte i Twitter eller Facebook, om det var så viktig å fortelle om. Men, som jeg kommenterer over, hadde jeg fått noen fordeler, f.eks. i form av rabatter, gode tips, etc tror jeg at jeg hadde sett fordelen ved å bruke det tydeligere. Men jeg fortsetter å bruke det enn så lenge, for å gi det en real sjanse :-)
For bedrifter tror jeg de på sikt vil nyte godt av å bruke f.eks. Gowalla som en markedsføringskanal, da hvert checkin kan gi omtale på f.eks Twitter og Facebook. Men som McDonalds-eksempelet viser, må man nok få opp brukermengden for at det skal lønne seg å bruke veldig mange annonsekroner på disse kanalene.
LikerLiker
Som dere diskuterer over så ser det ut til at det er litt vinn eller forsvinn for Gowalla nå fremover.
Jeg er også veldig skeptisk til personvernsspørsmålet. Som din kollega skriver kan hun velge hva hun deler, men selv om man også kan gjøre det på facebook er det utrolig hva som kommer ut via et google. søk f.eks.
Et problem som allerede finnes (i følge Oslo politiet) er innbruddstyver som bruker sosiale medier til å finne tomme leiligheter, og Gowalla vil gi det et skikkelig oppsving.
LikerLiker