Selvbevissthet på nettet

Hvor er du på nettet? Og har du en klar plan for hvem du skal snakke med og hvem du skal være i de ulike kanalene?

For et halvt år siden tenkte jeg på «sosiale medier» som én kanal. Jeg hadde knyttet sammen Twitterprofilen og Facebookprofilen min, så alt jeg skrev på Twitter ble automatisk videresendt til Facebook, og publisert der. Det fungerte dårlig.

I tillegg har jeg en privat blogg for min toårige datter, som jeg omtalte både på Twitter og Facebook, samt både en Flickr-konto, en Picasa-konto og en YouTube-kanal, uten noen som helst gjennomtenkt publisering.

Da jeg i mars begynte i ny jobb her i Sandbeck tenkte jeg at det var en god mulighet til å rydde opp litt. Da lagde jeg meg en enkel oversikt over hvor jeg var representert i de sosiale mediene, og bestemte meg rett og slett for hvem jeg «skulle være» i de ulike kanalene, hvor ofte jeg ville oppdatere dem, og hvem jeg skulle snakke med.

Da endte jeg opp med en konklusjon, som om jeg skulle satt det opp skjematisk (noe jeg ikke gjorde annet enn i hodet) hadde sett ut som dette:

I tillegg satt jeg opp flere faste twitter-søk på relevante ord, der jeg hele tiden kan følge med på om noen snakker om temaer eller uttrykk jeg er interessert i. Så nevner noen ordet «Sandbeck» på twitter, får jeg en liten «pling» på mobilen min, og kan snakke tilbake til den personen.
Jeg abonnerer også på flere Google-søk, eller Google Alerts, så jeg daglig eller ukentlig får søkeresultater fra nyheter, blogger, nettsider osv dersom noen nevner søkeord jeg er interessert i … som f.eks Sandbeck.
Samt at jeg har RSS-feeder på iPhonen min, fra endel blogger jeg følger, for å slippe å gå inn på en og en, hver dag …

Bevissthets-skjemaet har jeg selvfølgelig også laget for kunder. Men da i større og mer grundig form. Men som en begynnelse tror jeg mitt lille miniskjema være et godt startskudd for å få ryddet litt opp i hodet, og gjøre meg mer bevisst når jeg publiserer og kommuniserer.

Er du selvbevisst på nettet?

Forfatter: Johannes

Grunnlegger og seniordesigner i Brainify, med 21 års erfaring som designer, konseptutvikler, prosjektleder, forretningutvikler og innholdsprodusent for kunder som Vårt Land, Redd Barna, Posten, Aker Solutions og Norad i tillegg til mange mindre bedrifter og frivillige organisasjoner.

7 kommentarer om “Selvbevissthet på nettet”

  1. Veldig gode poeng brodern, men blir litt mismodig… Jeg har virkelig en laaaang vei å gå for å få en så gjennomtenkt strategi på sosiale medier. Men nå fikk jeg lyst til å, om ikke annet, tenke nøye igjennom hvordan jeg bruker de sosiale medier. Takk!

    Liker

    1. Takk for det :-) Det trenger ikke være så komplisert i første omgang. Lag en tabell i word, og begynn å fyll inn. Så er du sikkert mer selvbevist enn du liker å tro :-) Det viktigste er å få det ned, og begynne å «leve etter det».

      Liker

  2. Nå som jeg skal skifte jobb over sommeren, kommer jeg nok til å lage et lignende skjema som du har ovenfor (takk!) for å øke bevisstheten om hvem jeg fremstår som og overfor hvem.
    Som du jo har skrevet om tidligere, det er forskjellige målgrupper og forskjeller på hva som er ditt profesjonelle «jeg» og det familiære.

    Jeg har derfor en privat Twitter-profil og èn jobb-profil, selv om det innebærer en del logistikk.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s