For øyeblikket går det to større norske kampanjer i sosiale medier. Begge bruker Facebook som en viktig del av kampanjen.

ForBarnasBeste.no er årets «Reklame For Alvor»-prosjekt der reklame- og mediebransjen stiller gratis opp for en god sak. ForBarnasBeste.no er en aksjon fra Stine Sofies Stiftelse, for å få fokus på å få opp øynene for omsorgssvikt, vold og misbruk av barn. Kampanjen går ut på at du skal se én side av saken (et filmklipp) og at du skal utfordre to av dine Facebook-venner til å se to andre sider av saken … for deretter å forstå hele bildet.

Nymalt.Jotun.no er Jotuns utendørsfarge-kampanje, der man skal stemme frem sin favorittbeis, for igjen å kunne vinne premier. Og selvsagt får du ekstra vinnersjanser om du deler linken til kampanjen på facebook-profilen din.
Om disse kampanjene fungerer, og hva de gir av resultater, skal jeg ikke mene noe om. Men det jeg er helt sikker på, er at jeg har lagt merke til begge kampanjene, og at vennene mine både på Facebook og i real life snakker om dem.
En annen ting jeg er helt sikker på, er at en reklamekampanje som ikke omfatter sosiale medier på noen som helst måte skal ha meget gode og gjennomtenkte grunner til det.
For å sitere @baekdal på twitter: «I am worried when I cannot look a person up on FB/TW/Linkedin in. Is that someone I want to do business with?»
Det gjelder også for reklamekampanjer :-)